رزرو جلسه رایگان گوچینگ (کلیک کنید)

کوچینگ مدیران اجرایی چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

کوچینگ مدیران اجرایی

یکی از انواع کوچینگ که هم برای فرد و هم برای سازمان مفید است، کوچینگ مدیران اجرایی است. افزایش اعتماد به نفس، بهبود تمرکز، توسعه مهارت‌ها، رشد و پویایی بین فردی، بهبود مهارت حل مسئله و ارتقاء ظرفیت رهبران از جمله اهداف و مزایای این نوع از کوچینگ است. با ما باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این حوزه کسب کنیم

منظور از کوچینگ مدیران اجرایی چیست؟

کوچینگ مدیران اجرایی بیشتر مربوط به کسب و کار و بهبود عملکرد افراد در محیط‌های کاریست. یک مربی در این حوزه، فردی متخصص است که با افراد حرفه‌ای مثل کارمندان و مدیران سر و کار دارد. این مربیان به شما کمک می‌کنند که به خود آگاهی برسید، اهداف خود را مشخص کنید و با توجه به پتانسیلی که دارید برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی کنید. در واقع مربی در این نوع کوچینگ سعی می‌کند روی تسریع روند یادگیری یک حرفه در یک محیط کاری تمرکز کند.

کوچینگ مدیران اجرایی

برخلاف برخی از انواع کوچینگ که به بازه زمانی بلند مدت و طراحی فرمت شخصی برای افراد نیاز دارد، کوچینگ مدیران اجرایی یک فرآیند کوتاه مدت در بازه‌ی زمانی محدود است که به صورت مشخص حول هدف ترسیم شده و عمل کردن در جهت این اهداف شکل می‌گیرد. کوچینگ اجرایی از بازخوردها به صورت عنی بهره می‌برد. و همه‌ی این ویژگی‌ها به این معنی نیست که کوچ اجرایی قرار است به شما مشاوره و راهکار ارائه کند. او سعی می‌کند سوالات متعددی از شما بپرسد تا دید شما را نسبت به هدف گذاری و حل مسائل مختلف باز کند و در نهایت این شما هستید که با شفافیت ایجاد شود توسط کوچ، قدم‌های اجرایی را انتخاب می‌کنید.

مزایای کوچینگ مدیران اجرایی

فرقی نمی‌کند که سازمانی را مدیریت و رهبری می‌کنید یا مدیر یک بخش کوچک هستید و روی روند کاری سازمان تاثیر می‌گذارید، در هر صورت کوچینگ مدیران اجرایی برای شما مزایای بسیاری به همراه دارد. حتی اگر از پرداخت هزینه‌های آن واهمه دارید باید بدانید سرمایه‌گذاری مالی در این مسیر در دراز مدت باعث بهبود روند کاری و مهارت‌ها و در نتیجه سودآفرینی بیشتر می‌شود. در ادامه به تفکیک مزایای کوچینگ مدیران اجرایی را بررسی خواهیم کرد.

کوچینگ مدیران اجرایی 1

۱. مزایای کوچینگ مدیران اجرایی برای کارمندان

هدف هر کدام از کارمندان و فعالین در کسب و کارهای مختلف با هم متفاوت است. در این میان بسیاری از آن‌ها به دنبال پیشرفت و ارتقاء شغلی، بهبود موقعیت و کسب مهارت‌هایی خاص هستند. اگر شما هم جزء کارمندانی با عملکرد بالا هستید، کوچینگ مدیران اجرایی مهارت‌هایی را به شما می‌آموزد که بتوانید در این مسیر رشد دلخواهی داشته باشید. از دیگر مزایای آن عبارت است از:

  • کوچ به شما می‌آموزد که چگونه زمان خود را مدیریت کنید.
  • کوچ اجرایی سعی می‌کند به شما کمک کند که عوامل استرس‌زا را درک کنید و به خوبی با محرک‌های بیرونی کنار بیایید.
  • با استفاده از کوچینگ مدیران اجرایی می‌آموزید که بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید.
  • با راهنمایی‌های یک مربی می‌آموزید که برای شناخت و رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی کنید.
  • یک مربی کمک می‌کند که در کار خود خلاقیت و فکری آزاد داشته باشید.
  • کوچینگ مدیران اجرایی به شما کمک می‌کند که دیدگاهی روشن در مورد آنچه از خود انتظار دارید و آنچه در آینده می‌خواهید باشید پیدا کنید.
  • کوچ اجرایی باعث افزایش اعتماد به نفس شما در کسب مهارت‌ها و موقعیت‌های جدید کاری می‌شود.
  • کوچینگ مدیران اجرایی تمرکزتان را بر روی موضوعات پر اهمیتی که به آن فکر می‌کنید افزایش می‌دهد.
  • یک مربی در حوزه کوچینگ اجرایی به شما کمک می‌کند که دیدگاه‌های خود را به‌طور کاملا مسالمت آمیز اما نقادانه به چالش بکشید.

۲. مزایای کوچینگ مدیران اجرایی برای سازمان

بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها نمی‌دانند چرا باید در زمینه کوچینگ مدیران اجرایی سرمایه‌گذاری کنند. این افراد باید این مسئله را در نظر بگیرند که کوچینگ باعث توسعه مهارت‌های فردی می‌شود؛ حضور یک نیروی کار شاد، فعال، با عملکرد بالا و کارآمد نیز باعث رشد یک سازمان و توسعه کسب و کار می‌شود. مزایای کوچینگ اجرایی شامل موارد زیر است:

کوچینگ مدیران اجرایی

  • کوچینگ مدیران اجرایی به مدیران سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارها کمک می‌‎کند تا بتوانند افراد لایق و کارآمدی را برای پست‌های مختلف پیدا کنند.
  • کوچینگ به کارمندان و افراد فعال در کسب و کارها کمک می‌کند تا به حداکثر پتانسیل خود برسند؛ در چنین شرایطی محیط برای رشد بیشتر فراهم می‌شود.
  • یک مربی کوچینگ اجرایی می‌تواند برای شما نقش یک منتقد بی‌طرف و دلسوز داشته باشد و باعث رشد و ارتقاء سازمان شما شود.
  • یک مربی کوچینگ می‌تواند به شما در ارزیابی‌های سازمانی کمک کرده و باعث توسعه سازمانی شود.
  • کوچینگ با حمایت کردن از تیم‌ها و افراد می‌تواند زیرساخت‌های مناسب برای تغییرات اساسی در سازمان‌ها را فراهم کند.

چه انتظاراتی از کوچینگ مدیران اجرایی داشته باشیم؟

نقش‌های جدید در محیط کار و سمت‌هایی که به تازگی آن را می‌پذیریم چه باعث ارتقاء ما شوند و چه در اثر افزایش مهارت‌ها به ما واگذار شده باشند، می‌توانند بسیار دلهره‌آور و استرس‌زا باشند. چندان هم تفاوتی ندارد که در آن کار تجربه کافی داشته باشید یا به طور کامل در یک موقعیت جدید قرار گرفته باشید، چرا که اغلب جدید بودن نقش یا پست، حجم زیاد کار و کم شدن زمان آزاد و مسئولیت‌هایی که به یکباره بر دوش می‌افتد باعث این استرس می‌شود.

در چنین شرایطی نمی‌توانید از مدیر و حتی از هیچکدام از همکاران انتظار داشته باشید که پای صحبت‌ها و نگرانی‌های شما بنشینند. این انتظاری است که می‌توانید از کوچینگ مدیران اجرایی و یک مربی در این حوزه داشته باشید. مربیان به شدت از شما حمایت می‌کنند، صحبت‌های شما را که در مورد نگرانی‌ها، انتظارات و اهدافتان است می‌شنوند، در انتها نیز با حفظ تعادل در پشتیبانی و به چالش کشیدنتان، به شما کمک می‌کنند تا منابع و امکانات فعلی خود را به درستی بشناسید، مهارت‌های خود را ارتقاء دهید، بر ترس‌های خود غلبه کرده و برای رسیدن به اهدافتان برنامه‌ریزی کنید.

کوچینگ مدیران اجرایی

فرآیند کوچینگ مدیران اجرایی چگونه است؟

هر کدام از مربیان کوچینگ روش‌های مختلفی برای افزایش مهارت‌های اجرایی افراد به‌کار می‌برند. اما در کل کوچینگ مدیران اجرایی شامل مراحل زیر است:

  1. پذیرش
  2. ارزیابی
  3. تعیین هدف
  4. برنامه‌ریزی توسعه

تمامی این مراحل با بررسی‌های دقیق و جلسات منظم همراه است. اکثر جلسات به صورت رو در رو و حضوری برگزار می‌شود؛ چرا که رابطه غیر کلامی و چشم در چشم در این جلسات بسیار مهم و حیاتی است. اما در صورت نیاز و به دلیل شرایط اجتماعی و بهداشتی مختلف می‌توان این جلسات را به‌صورت آنلاین برگزار کرد.

به طور کلی دوره کوچینگ مدیران اجرایی ۷ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد؛ طولانی یا کوتاه شدن این دوره‌ها نیز به نیازهای فرد، اهداف سازمان و مدیران بستگی دارد. این فرآیند پس از حصول نتیجه و رسیدن به اهدافی که در ابتدای جلسات مشخص شده است و با توافق مربی و سازمان یا مدیر به پایان می‌رسد.

کوچینگ مدیران اجرایی 5

چطور بهترین مربی را برای همکاری پیدا کنیم؟

کوچینگ مدیران اجرایی به مانند یک سرمایه‌گذاری دراز مدت است که باعث پیشرفت و توسعه کسب و کارهای مختلف می‌شود. هر سازمان یا شرکتی می‌تواند با تعدادی از بهترین مربیانی که در زمینه کوچینگ مدیران اجرایی مشغول به کار هستند قرارداد بسته و در صورت نیاز خود یا کارمندان به مشاوره، از آن‌ها کمک بگیرد. در غیر این صورت هر فردی هنگام نیاز می‌تواند با بهترین شرکت‌ها و موسسات در این زمینه تماس گرفته و درخواست مشاوره دهد. کوچینگو با تکیه بر مربیان مجرب و متخصص خود در زمینه کوچینگ اجرایی می‌تواند در کنار شما باشد.

من امیرحسین کامیابی کوچ مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ هستم.

برای ثبت نام در یک جلسه کوچینگ رایگان، فرم زیر را پر کنید






    در هر صورت باید به یاد داشته باشید پس از انتخاب یک مربی، به او در تمامی زمینه‌ها و همه مراحل مشاوره اعتماد کنید، با او بی‌پرده و صادقانه صحبت کنید و درخواست‌های خود را به گوش او برسانید. تنها در چنین شرایطی یک مربی می‌تواند باعث ارتقا و رشد شما شود.

    امیرحسین کامیابی
    مربی کوچینگ
    بازبینی شده توسط امیرحسین کامیابی
    امیرحسین کامیابی. کوچ مورد تایید ICF . در دانشگاه مدیریت خواندم. پس از ۵ سال فعالیت مدیریتی، دنیای جذاب نوشتن و محتوا را آزمودم. کار در حرفه محتوا باعث شد تا بیش از پیش به تاثیر شگفت‌انگیز کلمات بر ذهن و روان انسان‌ها پی برم. در همین بُرهه روزی با جمله‌ای جالب مواجه شدم. جمله‌ای از یک زوجِ پژوهشگر به نامهای کِن و ماری کِرگن: «ما انسان‌ها محصول گفتگوهایی هستیم که در تمام سالیان زندگی‌مان در آن‌ها بوده‌ایم.» این جمله همواره در خاطرم ماند و الهام‌بخش من برای ورود به دنیای کوچینگ شد. چرا که تجربه زیسته‌ام نشان داد که کوچینگ یکی از موثرترین گفتگوها برای دست‌یابی به اهداف است. امروز به عنوان کوچ، افراد و مدیران سازمانی را همراهی می‌کنم تا مسیر رسیدن به اهداف‌شان را با سرعت و انگیزه بیشتری طی کنند.

    بیشتر بخوانید

    نظر شما

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    دانلود رایگان کتاب هدف‌گذاری تا موفقیت

    ایمیل خود را وارد کنید تا کتابچه راهنمای برای شما ارسال شود

      تلفن کارشناس: 09303333724

      برای ثبت نام در جلسه رایگان کوچینگ و مطرح کردن کلیه سوالات خود، همین حالا با شماره 09303333724 تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. در صورتیکه الان نمی‌توانید تماس بگیرید، فرم زیر را پر کنید. مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:





      آدرس ایمیل متخصص