رزرو جلسه رایگان گوچینگ (کلیک کنید)

تقویت تمرکز با ۱۵ راهکار مهم و کاربردی

تقویت تمرکز

همه ما عدم توانایی در تمرکز را تجربه کرده‌ایم؛ در واقع تصور این صحنه که فردی همچون خود ما پشت میز نشسته است و ذهن سرگردان او اجازه فکر کردن و پرداختن به ضرب‌العجل‌ها را به او نمی‌دهد برای بسیاری از ما آشنا است. شاید علاوه بر این صحنه‌ها به‌یاد بیاوریم که تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان این مساله را حل کنیم. اما مشکل در واقع نداشتن تمرکز بوده است.

از آنجایی که بسیاری با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، دانستن اینکه تمرکز به چه میزان اهمیت داشته و چه راهکارهایی برای تقویت تمرکز وجود دارد، ضروری است. از این رو در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با ۱۵ راهکار اساسی برای تقویت تمرکز آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

تمرکز چیست؟

یکی از معانی تمرکز توانایی کنترل و هدایت توجه به‌طور ارادی است. در واقع تمرکز، توانایی منسجم کردن ذهن بر یک موضوع خاص یا یک شی و در عین حال حذف هر فکر، احساس و ایده نامرتبط دیگر از ذهن است. اگر زمان‌های زیادی را صرف تقویت تمرکز کرده باشید، حتما می‌دانید که سخت‌ترین کار کنار گذاشتن هرگونه فکر و احساس مزاحم است. این به این معنی است که بسیاری از ما می‌توانیم روی یک موضوع تمرکز کنیم، اما به سختی می‌توانیم جلوی نفوذ افکار دیگر را بگیریم.

از طرفی شکل زندگی مدرن به گونه‌ای است که اکثر ما بارها و بارها در طول روز به سراغ گوشی همراه خود می‌رویم و زمانی را به چک کردن شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم. ممکن است واقعا از آن‌ها برای پیشبرد اهداف کمک بگیریم؛ اما اگر منصف باشید می‌بینید که همین جایگاه شبکه‌های اجتماعی باعث شده است اکثر مواقع و زمانی که تیاز است تمرکز کنید، با هر کامنت بی‌مورد، نظر غیر ضروری، یا شکلکی که برای ما ارسال می‌شود دچار حواسپرتی می‌شویم.

این در حالی است که حواس‌پرتی‌های مکرر روی میزان بهره‌وری ما تاثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود انجام یک کار بیش از حد معمول طول بکشد. علاوه بر این به یمن این عدم تمرکز، گوش دادن فعال نیز در میان ما رنگ باخته است؛ ما به خوبی به دوست یا شریک عاطفی‌مان گوش نمی‌دهیم، نمی‌توانیم حرف‌های شریک کاری یا کارمندمان را درک کنیم و در نهایت دچار سوء تفاوهم، تفسیر نادرست و درگیری می‌شویم.

عدم تلاش برای تقویت تمرکز و حواس‌پرتی‌های مداوم روی حافظه نیز تاثیر می‌گذارد؛ به طوری‌که فراموشکاری برای ما یک عادت می‌شود و حتی نمی‌توانیم به سرعت خاطرات و مسائل مهم را به‌یاد آوریم. این مساله تاثیر بسیار منفی روی روابط کاری و فردی ما می‌گذارد.

تمرکز چیست

چرا نمی‌توانیم تمرکز کنیم؟

این سوال همه کسانی است که با مشکل عدم تمرکز روبرو هستند، همه کارها را به صورت سطحی و نصفه نیمه انجام می‌دهند و اشتباهات زیادی در انجام کارهای کوچک و بزرگ دارند.

اگر کمی به اطراف خود دقت کنید می‌توانید در میان اطرافیان، افکار، مکان‌های مختلف و حتی نرم افزارها و برنامه‌های متعدد عوامل حواس‌پرتی و عدم تمرکز خود را پیدا کنید. این عوامل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بهداشت خواب و کارهایی که پیش از خواب انجام می‌دهید
  • کمبود خواب
  • نداشتن وعده‌های غذایی مغذی یا کم کالری در طول روز
  • نگه‌داشتن تلفن و سایر وسایل دیداری و شنیداری الکترونیکی در معرض دید
  • وجود همکاران، دوستان یا اعضای خانواده که باعث حواسپرتی شما می‌شوند
  • ساختار فعالیت‌های روزانه شما با ریتم اولترادین (الگوی چرخشی بین دو نیمکره مغز) شما هماهنگ نیست
  • استرس زیاد یا افسردگی
  • عدم فعالیت بدنی کافی در طول روز

عواملی که در بالا گفته شد هر کدام جزء دسته بزرگی هستند که عاملین اصلی عدم تمرکز افراد معرفی می‌شوند. از آنجایی که شناخت آن‌ها برای تقویت تمرکز ضروری است در ادامه به اختصار با هر کدام از این ۶ عامل آشنا خواهیم شد.

۱. بمباران اطلاعاتی

بمباران اطلاعاتی در زندگی مدرن و با در دست داشتن گوشی های همراه و وسایل ارتباط جمعی امری همیشگی است، حتی زمانی که در حال انجام کاری هستید، از اطراف و با وسایل مختلف اطلاعات قدیمی یا جدیدی دریافت می‌کنید که می‌توانند به راحتی حواس شما را پرت کنند.

محققان می گویند مغز انسان در برابر این بمباران اطلاعاتی بسیار ضعیف است و به همین دلیل شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند به راحتی باعث عدم تمرکز انسان شوند. در واقع تعداد آن‌ها آنقدر زیاد است که اگر بخواهید برای تقویت تمرکز به درستی ارزیابی کنید که کدامیک مفید و کدامیک بی معنی و بلااستفاده هستند زمان و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت.

حواس پرتی عامل عدم تمرکز

۲. خواب ناکافی

مانع بزرگ دیگر در راه تقویت تمرکز خواب ناکافی است. دانشمندان دریافته‌اند که کمبود خواب می‌تواند باعث کاهش هوشیاری، کند شدن فرآیندهای فکری و کاهش تمرکز شود. اگر خواب کافی نداشته باشید، در اکثر مواقع کل روز گیج هستید و نمی‌توانید روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید. این مشکل را زمانی بیشتر درک می‌کنید که برای انجام فعالیت‌ها احتیاج به استدلال‌های منطقی و تفکر زیاد داشته باشید.

اما مشکل تنها کم خوابی نیست؛ زمانی که خواب عمیقی ندارید نیز دچار عدم تمرکز و ضعف حافظه می‌شوید. دکتر آلیسون تی سیبرن از مرکز پزشکی خواب دانشگاه استنفورد می‌گوید:

“اگر نتوانید روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید، بعید است که بتوانید اطلاعات مربوط به آن را به حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت بسپارید.”

۳. عادت‌های بد غذایی

احساسات ما و میزان شفافیت و فعالیت ذهنمان در طول روز به چیزی که در طول روز می‌خوریم بستگی دارد. اگر مواد مغذی مناسب مصرف نکنیم، حافظه خود را از دست داده و دچار خستگی و عدم تمرکز می‌شویم. یکی از دلایل آن این است که مصرف غذاهایی که چربی بالایی دارند مانع تقویت تمرکز هستند؛ چراکه مغز انسان برای فعالیت به اسیدهای چرب مشخصی نیاز دارد و سایر این چربی‌ها مانع رسیدن چربی‌های مفید به مغز می‌شوند.

به همین دلیل است که در اکثر مواقع با مصرف فست فودها و غذاهای چرب احساس گرسنگی و خستگی زیاد می‌کنید و دچار حواس‌پرتی و عدم تمرکز می‌شوید.

۴. محرک‌های محیطی

شرایط محیط کاری شما بسته به کاری که انجام می‌دهید تغییر می‌کند؛ برخی از محیط‌های کاری آرام و بدون تلاطم و برخی دیگر پر سر و صدا و پر از چالش هستند. در حالی که صداهای بلند در محیط می‌توانند مانع تمرکز شوند، اما برخی از افراد در محیط‌های کاملا ساکت نیز نمی‌توانند تمرکز کنند. بنابراین مشکل عدم توانایی در تقویت تمرکز و حواسپرتی سطح صدا در محیط نیست، بلکه نوع صدا است که تاثیرگذار است. در ادامه بهتر است دقیق‌تر به مثال‌های زیر دقت کنید:

  • صدای زمزمه یا صحبت کردن پر انرژی افراد ناشناس در کافی شاپ نمی‌تواند تمرکز شما را بر هم بزند، اما صدای آرام صحبت کردن همکارانتان باعث می‌شود ترغیب شوید که بفهمید آن‌ها در مورد چه موضوعی با هم حرف می‌زنند.
  • آهنگ‌ها نیز یکی از عوامل برهم زننده تمرکز هستند؛ شنیدن آهنگی که مورد علاقه شماست ممکن است باعث حواس‌پرتی‌تان شود، اما شنیدن یک آهنگ آرام و ملایم می‌تواند باعث تقویت تمرکز حین انجام کار شود.
  • نور بسیار زیاد یا خیلی کم می‌تواند با تحت تاثیر قرار دادن بینایی شما و ایجاد سر درد، عامل حواس‌پرتی شما باشد، اما نور ملایم و کافی باعث تقویت تمرکز شما می‌شود.
  • اتاق خیلی گرم یا خیلی سرد می‌تواند شما را اذیت کرده و تمرکزتان را برهم بزند، اما هوای متعادل یکی از عاملی تقویت تمرکز شماست.

۵. نداشتن فعالیت بدنی کافی

شاید شما هم شنیده باشید که ورزش کردن در طول روز می‌تواند احساس آرامش بیشتر، انرژی مثبت‌تر و تقویت تمرکز را به ارمغان بیاورد. اما آیا به این فکر کرده‌اید که چطور این اتفاق می‌افتد؟

حقیقت این است که وقتی فعالیت بدنی ندارید و ورزش نمی‌کنید، علاوه بر به وجود آمدن اختلالات هورمونی، ماهیچه‌های شما منقبض می‌شوند. این انقباض، دردهای عضلانی، گردن درد، ایجاد درد در ناحیه شانه‌ها و قفسه سینه را به‌همراه دارد. این ناراحتی‌ها با ادامه دار شدن وضعیت شما بیشتر شده و باعث می‌شوند شما احساس ناراحتی و نگرانی کرده و نتوانید برای انجام فعالیت‌های روزانه تمرکز کنید.

۶. مشکلات روحی یا جسمی

گاهی عدم تمرکز خارج از کنترل شماست؛ در این مواقع باید بپذیرید که فعلا به دلایل مختلفی نمی‌توانید تمرکز کنید و باید سعی کنید عامل یا عوامل موثر در این مشکل را رفع کنید. این مشکلات می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

  • بروز بیماری‌های مختلف
  • مبتلا شدن به افسردگی یا یکی از بیماری‌های روانی
  • بیش فعالی
  • سوگ یا غم از دست دادن عزیزان
  • اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی

 

تا اینجا با مهفوم تمرکز و علت بروز عدم تمرکز آشنا شدید. در ادامه شما را با ۱۵ راهکار برای تقویت تمرکز آشنا خواهیم کرد.

۱۵ راهکار برای تقویت تمرکز

در ادامه با ۱۵ راهکار موثر برای تقویت تمرکز آشنا می‌شوید. اما پیش از آن باید بدانید یادگیری اینکه چطور بهتر تمرکز کنید نمی‌تواند ضامن این باشد که یک شبه به تمرکز بیشتر دست پیدا کنید؛ ورزشکاران حرفه‌ای، دوندگان سرعت، ژیمناستیک کاران و موفقین حوزه کسب و کار زمان زیادی را صرف تمرین برای تقویت تمرکز می‌کنند. بنابراین لازم است پس از پیدا کردن مهمترین عوامل حواس‌پرتی خود و آشنایی با بهترین راهکارها برای تقویت تمرکز تلاش و تمرین مستمر نیز داشته باشید.

۱. عوامل حواس‌پرتی خود را از میان بردارید

چیزی که باعث ناامیدی افراد شده و آن‌ها را از تمرین برای تقویت تمرکز باز می‌دارد این سوال است که “اگر با وجود بمباران اطلاعات حواس‌پرتی امری اجتناب ناپذیر است پس چطور تمرکز خود را افزایش دهیم؟”

راهکارهای مشخصی برای مقابله با این عامل مزاحم وجود دارد و آن این است که زمان انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارند:

  • تمامی شبکه‌های اجتماعی را مسدود کنید.
  • تلویزیون و رادیو را خاموش کنید.
  • نوتیفیکیشن‌های مزاحم را از بالای گوشی یا پایین لپ تاپ خود بردارید.
  • از افرادی‌که ممکن است حواس شما را پرت کنند دوری کنید.
  • گوشی خود را جایی دور از میز کارتان قرار دهید.
  • در محیط‌های آرامی مانند کتابخانه، کافی شاپ یا یک اتاق خصوصی به کار خود ادامه دهید.

۲. از انجام چندین کار به‌صورت همزمان خودداری کنید

اگر فکر می‌کنید که انجام چندین کار به صورت همزمان باعث می‌شود احساس بهره‌وری بیشتری داشته و از زمان خود نیز حداکثر استفاده را می‌برید، سخت در اشتباهید؛ این کار باعث تمرکز و فعالیت ذهنی کمتر و کاهش کیفیت انجام کارها و بهره‌وری می‌شود. کاهش میزان بهره‌‌وری نیز منجر به فرسودگی شغلی و کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. نمونه انجام این کار اشتباه زمانی است که هنگام نوشتن گزارش کاری، پاسخ به ایمیل‌های کاری یا صحبت کردن با تلفن به پادکست نیز گوش می‌دهید.

۳. ذهن آگاهی و مدیتیشن را در برنامه کاری خود قرار دهید

فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن و انجام ورزش‌هایی مانند یوگا، بهترین تمرین‌ها برای تقویت تمرکز هستند. این تمرینات باعث آرامش بیشتر شده، آمادگی شما را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند بتوانید بهتر تمرکز کنید. در طول مدیتیشن تلاش می‌کنید روی تنفس خود تمرکز کرده و کنترل افکار خود را در دست بگیرید؛ بنابراین مغز و بدن انسان آرامش بیشتری پیدا می‌کند.

ذهن آگاهی و مدیتیشن

۴. خواب خود را تنظیم کنید

عوامل بسیاری می‌توانند روی کیفیت و ساعت خواب شما تاثیر بگذارند. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از گوشی همراه، گشتن در شبکه‌های اجتماعی و تماشای فیلم و سریال قبل از خواب اشاره کرد. تحقیقات نشان داده‌اند این وسایل طیف خاصی از نور آبی را به چشم ساطع می‌کنند. این نور شبکیه چشم شما را تحریک کرده و از ترشح ملانونین که باعث پیش‌بینی خواب در مغز شما می‌شود جلوگیری می‌کند.

برای تقویت تمرکز لازم است از استفاده این وسایل پیش از خواب خودداری کرده یا با زدن عینک‌های مخصوص از ورود این نور به چشمتان جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید با ورزش نکردن در ساعات پایانی روز، خوردن آب کافی، برنامه‌ریزی دقیق روزانه، انجام تمرینات تنفسی برای آرامش ذهن و تنظیم برنامه دقیق برای ساعات خواب و بیداری خواب خود را تنظیم کنید.

۵. روی زمان حال تمرکز کنید

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما یکی از راهکارهای تقویت تمرکز این است که انتخاب کنید روی آنچه الان انجام می‌دهید تمرکز کنید. زمانی که ذهنتان را با ترس از آینده و غم و افکار مربوط به گذشته درگیر می‌کنید، تمرکز کردن تبدیل به یک کار بسیار دشواری می‌شود.

درست است که سخت است، اما سعی کنید با پذیرفتن آنچه اتفاق افتاده است و آنچه آموخته‌اید گذشته را رها کنید. همین طور باید با درک اینکه چه نگرانی‌هایی برای آینده دارید، در نظر داشته باشید که ترس از آینده کاری از پیش نبرده و تنها باعث آسیب جسمی و روحی شما می‌شود. بنابراین اگر قصد تقویت تمرکز را دارید باید سعی کنید روی جزئیات و اطلاعاتی که برای زمان حال شما مهم و کاربردی هستند تکیه کنید.

۶. به اندازه کافی استراحت کنید

کاهش تمرکز پس از فکر کردن بیش از حد به یک مساله یا موضوع نیز یکی از حقایقی است که اکثر افراد آن را قبول ندارند. اما اگر قصدتان تقویت تمرکز است باید بدانید هرچه بیشتر و بیشتر روی یک موضوع تمرکز کنید و به ذهنتان استراحت ندهید، بیشتر با کاهش توجه نسبت به آن موضوع روبرو می‌شوید.

محققان دریافته‌اند که مغز انسان تمایل دارد منابع تحریک مداوم را نادیده بگیرد. اما استراحت‌های بسیار کوچک و تمرکز کوتاه مدت روی یک موضوع دیگر می‌تواند کیفیت تمرکز ذهن را بهبود ببشخد. بنابراین برای تقویت تمرکز لازم است زمانی که حین انجام کاری احساس خستگی ذهن کردید، از سر جای خود بلند شوید، کمی راه بروید، با کسی صحبت کنید و موقتا به کار دیگری مشغول شوید. در این شرایط با ذهن متمرکزتری به سمت انجام آن کار باز می‌گردید.

۷. با طبیعت ارتباط برقرار کنید

گشت و گذار در طبیعت، قدم زدن در پارک، مشغول شدن با پرورش و نگهداری گل‌ها و گیاهان و نگاه کردن به مناظر طبیعی می‌تواند عوامل مهمی در تقویت تمرکز باشند؛ چراکه درگیر بودن با طبیعت شما را از نظر روحی و ذهنی آرام‌تر کرده و قدرت تمرکز شما را افزایش می‌دهد. اگر برای انجام این کارها محدودیت خاصی دارید حتی می‌توانید گلدان گلی روی میز کار خود قرار دهید تا شاهد افزایش بهره‌وری و افزایش میزان رضایت در محیط کار باشید.

تقویت تمرکز با نگهداری از گل و گیاه در خانه

۸. برای تقویت تمرکز مغز خود را تمرین بدهید

تحقیقات علمی نشان می‌دهند فعالیت‌های مختلف از جمله بازی‌های تمرینی باعث تقویت توانایی‌های شناختی از جمله تقویت تمرکز می‌شوند. در واقع بازی‌های تمرینی مناسب برای تمرکز باعث بهبود عملکرد حافظه کوتاه مدت و مهارت‌هایی مانند پردازش حل مساله می‌شوند. نمونه‌هایی از این بازی‌ها عبارتند از پازل، سودوکو، شطرنج، بازی‌های فکری کامپیوتری و…

۹. برای تقویت تمرکز ورزش کنید

از آنجایی‌که فعالیت بدنی برای تقویت تمرکز واجب و ضروری است، بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. مهم نیست که ورزش شما سنگین باشد یا سبک، جدی باشد یا تفریحی، آنچه مهم است این است که به‌طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید. چراکه ورزش منظم مواد شیمیایی مهم و ضروری برای حافظه، تمرکز و شفافیت ذهن را آزاد می‌کند.

تحقیقات نشان می‌د‌هند که ورزش می‌تواند سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش دهد؛ این هورمون‌ها تاثیر مثبتی بر تقویت تمرکز و توجه دارند. علاوه بر این غالبا کسانی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افراد کم تحرک در انجام وظایف شناختی خود موفق‌تر هستند. در واقع حرکات بدنی باعث شل شدن ماهیچه‌ها و کاهش تنش در بدن افراد می‌شود و از آنجایی‌که ذهن و بدن با هم در ارتباط هستند، زمانی‌که بدن شما سالم‌تر باشد، ذهنتان نیز فعال‌تر است.

۱۰. موسیقی خوب گوش بدهید

اثرات درمانی موسیقی بر روی مغز و ذهن انسان امری ثابت شده است. در حالی‌که موسیقی‌های آرام به تقویت تمرکز کمک می‌کنند، برخی از موسیقی‌ها نیز باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود برای تقویت تمرکز به موسیقی کلاسیک، صدای طبیعت، صدای جریان آب و صدای آتش گوش بدهید. در مقابل هنگامی که نیاز به تمرکز دارید از گوش دادن به موسیقی‌هایی که اشعاری در آن‌ها خوانده می‌شود و ریتمی تند و پر طنش دارند اجتناب کنید.

گوش دادن به موسیقی و تقویت تمرکز

۱۱. در رژیم غذایی‌تان از غذاهای سالم استفاده کنید

برای تقویت تمرکز باید به غذایی که می‌خورید توجه کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که سطح قند خونتان را متعادل نگه دارند، به شما نیرو بدهند و انرژی مورد نیاز فعالیت‌های ذهنی‌تان را فراهم کنند. میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای پر فیبر مانند حبوبات بهترین گزینه برای این منظور هستند. در مقابل خوردن غذاهای چرب و شیرین باعث می‌شوند تعادل قند خون شما بر هم بریزد و این مساله سرگیجه، خواب آلودگی و کاهش انرژی و تمرکز را به همراه دارد.

در این میان باید به یاد داشته باشید که چربی را به‌طور کلی از رژیم غذایی خود حذف نکنید؛ چراکه مغز انسان برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشد به چربی‌های مفیدی نیاز دارد. مصرف آجیل، انواع توت، آووکادو و روغن نارگیل بهترین مواد غذایی برای تامین چربی‌های مفید هستند. همچنین مصرف سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج که پتاسیم دارند و موادی مانند زغال اخته باعث تقویت تمرکز می‌شوند.

۱۲. برای خود اولویت روزانه تعیین کنید

حالت ایده‌آل این است که برای اینکه حواستان به کارهایی که باید انجام دهید باشد و بتوانید روی آن‌ها تمرکز کنید، شب قبل کارهای مهم فردای خود را بنویسید. پس از یادداشت برداری باید از بین آن‌ها کارهایی که در اولویت اول هستند را مشخص کرده تا بتوانید روی آنچه برایتان مهم است تمرکز کنید.

این اولویت‌گذاری باعث کاهش اضطراب و استرس شما می‌شود. برای بهتر انجام دادن کارها باید کارهای بزرگ و ضروری را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا خسته نشوید. همانگونه که در مقاله هدف گذاری به آن اشاره کردیم، رسیدن به اهداف کوچک باعث افزایش اعتماد به نفس و آمادگی مغز برای تمرکز روی موفقیت‌های آینده می‌شود.

۱۳. برای انجام کارها فضای مناسبی در نظر بگیرید

بهترین کار برای افزایش تمرکز حین کار این است که یک فضای اختصاصی و آرام داشته باشید. اگر امکان در نظر گرفتن این فضا برایتان وجود ندارد، از چیزهای کوچک مانند نور مانیتور، نور محیط، دمای اتاق، فراهم کردن میز و صندلی راحت شروع کنید. علاوه بر این باید چیزهایی که باعث برهم زدن تمرکزتان می‌شوند را از اطراف میز کار خود دور کنید و به محیط اطراف خود نظم بدهید.

فضای مناسب برای کار

۱۴. از تایمر استفاده کنید

مقدار زمانی‌که باید روی یک مساله، کار یا موضوع تمرکز کنید را با تایمر مشخص کنید و خودتان را ملزم کنید که تا زمان شما به پایان نرسیده است به موضوع دیگری فکر نکرده و کار دیگری انجام ندهید. زمانی‌که در نظر می‌گیرید نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند باشد (بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه مناسب به نظر می‌رسد)

پس از پایان زمان تعیین شده، استراحت ۵ دقیقه‌ای داشته باشید، راه بروید، حرکات کششی انجام دهید و با کسی صحبت کنید. سپس مجددا تایمر خود را تنظیم کرده و روی کار تمرکز کنید. این زمان‌بندی راهکار خوبی برای تقویت تمرکز و پیشبرد کارهای مهم است.

۱۵. وظایف و مسئولیت‌های خود را تغییر دهید

گاهی نیاز دارید روی یک مساله تمرکز کنید، اما ذهن شما یاری نمی‌کند و به دنبال چیز تازه‌ای می‌گردد. در این زمان‌ها برای تقویت تمرکز باید به ذهنتان استراحت بدهید و برای مدتی به چیزهایی که دوست دارید و ذهنتان را آرام نگه می‌دارد مشغول شوید. اینکار به شما کمک می‌کند که برای مدت طولانی‌تری هوشیار و سرزنده باشید.

با چه کسانی می‌توانید در مورد تقویت تمرکز مشورت کنید

تقویت تمرکز علاوه بر اینکه باعث موفقیت کاری می‌شود، برای داشتن ارتباط موثر با اطرافیان، یک رابطه عاطفی موفق و یک زندگی شاد و آرام نیز ضروری است.

گاهی با وجود پیدا کردن عاملین حواس‌پرتی و استفاده از راهکارهایی که در بالا گفته شد، بازهم موفق به تقویت تمرکز نمی‌شوید. اما نمی‌دانید چاره چیست، مشکل کجاست و باید با چه کسانی در این زمینه مشورت کنید. اکثر افرادی که در حال حاضر به بالاترین سطح تمرکز رسیده‌اند علاوه بر پشتکار، با افراد متخصص در زمینه تقویت تمرکز مانند متخصصین کوچینگ توسعه فردی یا کوچینگ زندگی مشورت کرده‌اند.

حسن مشورت با یک کوچ این است که این فرصت را پیدا می‌کنید که آنچه باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود را پیدا کنید، راه‌هایی برای دوری از مسائل کم اهمیت پیدا کنید و علاوه بر تقویت تمرکز بتوانید مسیر دقیقی برای رسیدن به آرزوهایتان پیدا کنید. شما هم اگر نمی‌توانید به خوبی روی فعالیت‌های روزانه خود تمرکز کنید می‌توانید روی کمک یک کوچ حساب کنید. برای رزور جلسه صفر کوچینگ (رایگان) از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.

من امیرحسین کامیابی کوچ مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ هستم.

برای ثبت نام در یک جلسه کوچینگ رایگان، فرم زیر را پر کنید






    منابع

    امیرحسین کامیابی
    مربی کوچینگ
    بازبینی شده توسط امیرحسین کامیابی
    امیرحسین کامیابی. کوچ مورد تایید ICF . در دانشگاه مدیریت خواندم. پس از ۵ سال فعالیت مدیریتی، دنیای جذاب نوشتن و محتوا را آزمودم. کار در حرفه محتوا باعث شد تا بیش از پیش به تاثیر شگفت‌انگیز کلمات بر ذهن و روان انسان‌ها پی برم. در همین بُرهه روزی با جمله‌ای جالب مواجه شدم. جمله‌ای از یک زوجِ پژوهشگر به نامهای کِن و ماری کِرگن: «ما انسان‌ها محصول گفتگوهایی هستیم که در تمام سالیان زندگی‌مان در آن‌ها بوده‌ایم.» این جمله همواره در خاطرم ماند و الهام‌بخش من برای ورود به دنیای کوچینگ شد. چرا که تجربه زیسته‌ام نشان داد که کوچینگ یکی از موثرترین گفتگوها برای دست‌یابی به اهداف است. امروز به عنوان کوچ، افراد و مدیران سازمانی را همراهی می‌کنم تا مسیر رسیدن به اهداف‌شان را با سرعت و انگیزه بیشتری طی کنند.

    بیشتر بخوانید

    نظر شما

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    دانلود رایگان کتاب هدف‌گذاری تا موفقیت

    ایمیل خود را وارد کنید تا کتابچه راهنمای برای شما ارسال شود

      تلفن کارشناس: 09303333724

      برای ثبت نام در جلسه رایگان کوچینگ و مطرح کردن کلیه سوالات خود، همین حالا با شماره 09303333724 تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. در صورتیکه الان نمی‌توانید تماس بگیرید، فرم زیر را پر کنید. مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:





      آدرس ایمیل متخصص