یکی از مشکلاتی که افراد با آن دست و پنجه نرم میکنند مسائل و چالشهای درون سازمانی است. در این شرایط یکی از بهترین انواع کوچینگ که میتواند روی این مسائل و حل آنها تمرکز کند، کوچینگ سازمانی است. هدف این نوع از کوچینگ ایجاد تحولات مثبت و سیستماتیک در سازمان است. یک کوچ سازمانی سعی میکند در رسیدن به اهداف استراتژیک، افزایش قابلیت و تواناییهای مدیر یک سازمان و ایجاد تغییرات مثبت در روابط درون سازمانی نقش به سزایی داشته باشد.
این نوع از کوچینگ با کوچینگ اجرایی همپوشانی دارد، با این تفاوت که کوچینگ سازمانی روی نیاز افراد به رشد و توسعه فردی تمرکز داشته و شامل تعاملات مستقل میشود. در ادامه با اهداف و روشهای کوچینگ سازمانی و دلایلی که باید روی این نوع از کوچینگ سرمایه گذاری کرد بیشتر آشنا میشویم:
کوچینگ سازمانی روی چه مواردی تمرکز دارد؟
کوچینگ سازمانی بیشتر روی رسیدن به اهداف سازمان تمرکز دارد، به همین دلیل نیز برخلاف انواع دیگر کوچینگ، سعی میکند با تیمهای مختلفی که در یک سازمان فعالیت میکنند کار کند. در واقع هدف یک کوچ سازمانی حمایت از تکامل و پیشرفت تیمها در راستای رسیدن به اهداف فردی و سازمانی است. در نتیجه تعاملات کوچینگ سازمانی بسیار وسیع و پیچیده بوده و میتواند شامل تعامل و ارتباط با مدیر و دهها تیم مستقل و مرتبط باشد.
این نوع از کوچینگ ممکن است روی مدیریت بحران، دستیابی به سودآوری بیشتر و سایر اهداف داخلی یک سازمان کار کند. در اکثر موارد برای رسیدن به این اهداف به تیمی از کوچهای متخصص در این زمینه نیاز است. این کوچها در سطوح مختلفی از دانش و تجربه قرار داشته و باید در زمینه فعالیت یک سازمان، تخصص کامل داشته باشند.
۵ دلیلی که باید از کوچینگ سازمانی کمک گرفت
در سطح کلان، کوچینگ سازمانی با شناخت نقاط کوری که از دید مدیران پنهان است میتواند تغییرات مثبتی در فرهنگ سازمانی ایجاد کند. یک کوچ قادر است با کارمندان در مورد مسائلی که همیشه بیان کردن آنها خطرناک بوده است صحبت کند. در واقع متخصصین از کوچینگ سازمانی به عنوان سکوی پرشی برای ایجاد عمیقترین تغییرات که برای پیشرفت هر سازمانی حیاتی است یاد میکنند.
اما سوال اینجاست که به غیر از این مزیت، این نوع از کوچینگ چه مزایایی دارد که مدیران یک سازمان حاضرند هزینه زیادی برای همکاری با یک کوچ متخصص در این زمینه بپردازند. در ادامه برخی از مهمترین مزایای این نوع از کوچینگ برای کارمندان و سازمانها را شرح میدهیم:
۱- کوچینگ سازمانی باعث تقویت روحیه میشود
یک مدیر از طریق کوچینگ سازمانی روی مهارت یادگیری و توسعه و رشد فردی کارمندان خود سرمایهگذاری میکند. در چنین شرایطی کارمندان احساس میکنند میزان مشارکتشان در پیشبرد اهداف و استراتژیهای درون سازمانی بالاتر رفته است. همین باعث حس ارزشمندی، افزایش انگیزه و روحیه در آنها میشود.
۲- کوچینگ سازمانی میزان مشارکت کارکنان را افزایش میدهد
زمانی که یک کارمند متوجه میشود که یک مدیر با سرمایه گذاری در کوچینگ سازمانی برای آنها ارزش قائل شده است، خود را بخش جدایی ناپذیری از یک سازمان میداند. بنابراین زمانی که میفهمد ارزش بالایی برای یک سازمان دارد مشارکتش نیز افزایش پیدا میکند. کافیست یک کارمند از طریق فرآیند مشورت و همکاری با یک کوچ سازمانی انرژی گرفته باشد؛ در این صورت خواهید دید که بهصورت خودجوش در انجام وظایف همکاری خواهد کرد.
۳- کوچینگ سازمانی باعث حفظ کارمندان میشود
رفتن کارمندان از یک شرکت و سازمان علاوه بر اینکه برای خود فرد سخت است، برای سازمان نیز مشکل ساز است؛ چراکه باعث میشود یک مدیر زمان و انرژی زیادی را صرف جایگزین کردن نیروی جدید کند. در مقابل مشارکت کارمندان در جهت گیریها و استراتژیهای سازمانی باعث میشود کمتر به ترک سازمان و پیدا کردن شغلی جدید فکر کنند. در واقع کوچینگ سازمانی سعی دارد به کارمندان بفهماند که در تصمیم گیریهای شرکت یا سازمان نقش دارند و بنابراین باید فعالانه کار کنند.
۴-کوچینگ سازمانی باعث افزایش مسئولیتپذیری میشود
یکی از اهداف کوچینگ سازمانی هدایت فعالیتها و ایجاد مسئولیتهاست. در واقع تمام تلاش یک کوچ این است که با شناخت تواناییهای هر فرد، اقدامات لازم برای تقسیم و الحاق وظایف را انجام دهد. در این صورت وظایف افراد کاملا مشخص شده و هر فرد مسئول انجام کارهایی است که به او محول شده است.
۵- کوچینگ سازمانی به توسعه و پیشرفت سازمان کمک میکند
کوچینگ سازمانی میتواند نقاط ضعف در یک سازمان را تشخیص دهد. این نقاط ضعف میتوانند شامل فقدان و ضعف مدیریتی یا مهارتهای توسعه نیافته کارمندان باشد. همچنین این نوع از کوچینگ از طریق شناخت این نقاط ضعف و شناسایی نیازهای اساسی یک سازمان میتواند به توسعه شایستگیها و تواناییهای اصلی پرداخته و سود و بهرهوری حداکثری را برای یک سازمان به ارمغان بیاورد.
روشهای کوچینگ سازمانی
هر فرد و هر سازمانی دارای نیازها و رویکردهای متفاوتی است؛ بنابراین کوچینگ سازمانی باید از روشهای مختلف برای کمک و پیشبرد اهداف آنها استفاده کند. گاهی جلسات گروهی بهترین راه برای یک سازمان است. گاهی تنها لازم است که یک کوچ به مدیران اجرایی کمک کند تا نقاط کور سازمان خود را پیدا کنند. برای یک سازمان خاص ممکن است یک کوچ و برای برخی دیگر تیمی از کوچها جوابگو است. در ادامه لازم است ضمن بررسی این روشها تاکید کنیم که مهم تشخیص بهترین روش برای کمک به یک سازمان بر اساس نیازهای مدیران، کارمندان و فرهنگ سازمانی است.
کوچینگ تیم
قلب حیاتی شرکتها و سازمانهای مختلف تیمهایی هستند که درون آن کار و فعالیت میکنند. این تیمها هم میتوانند کارگران یک کارخانه و هم افراد هیات مدیره یک سازمان باشند. تلاش و هدف کوچینگ سازمانی این است که کار این تیمها را با هم هماهنگ کرده تا در نهایت اهداف سازمان را برآورده کنند.
برای تحقق این هدف گاهی لازم است یک کوچ ابتدا با اعضای یک تیم جلساتی بگذارد، از آنها سوالاتی بپرسد تا اشکالات و نقاط ضعف آن تیم را شناسایی کند. گام بعدی نیز این است که تمامی این تیمها را با هم هماهنگ کرده و نقاط قوت یک سازمان را برای رسیدن به اهداف تقویت کند.
کوچینگ اجرایی
یکی از رایجترین روشهای کوچینگ سازمانی، کمک گرفتن از کوچینگ اجرایی یا کوچینگ رهبری است. این روش برای تمرکز روی توسعه فردی و افزایش قدرت مدیران در محیط کار بسیار کارساز است. کوچینگ اجرایی راهی برای اصلاح رفتارهای محدودکننده کوچ سازمانی است و رشد مورد نیاز برای عملکرد در سطوح بالاتر را شناسایی میکند. یک کوچ اجرایی میتواند با برنامه ریزیهای هفتگی برای مراجعین خود، به پیشبرد اهداف یک سازمان کمک کرده و آنها را به سمت سطوح جدیدی از خودآگاهی هدایت کند.
برای این منظور گاهی لازم است یک کوچ اجرایی با یک کوچ توسعه رهبری همراه و هماهنگ شود. همچنین کوچینگ اجرایی یک رابطه طولانی مدت است و گاهی لازم است در طول آن از یک منتور نیز کمک گرفته شود.
کوچینگ تلفیقی
زمانی که کوچینگ سازمانی بخش از یک حرکت آموزشی بزرگ باشد، به عنوان کوچینگ تلفیقی یا یکپارچه شناخته میشود. این روش از کوچینگ جلسات مربیگری و فعالیتها در زمینه توسعه رهبری را با هم ترکیب میکند. در کوچینگ تلفیقی میتوان کارمندان را در طول فرآیند آموزشی به یک کوچ معرفی کرد، اما در حالت عادی این آشنایی پس از اتمام جلسات آموزشی کوچها صورت میگیرد. پس از اتمام آموزش کوچها با یکدیگر همکاری میکنند تا آموزشهای دریافتی نهادینه شده و عملی شوند. کوچها میتوانند کارمندان یک سازمان را به سوی یادگیری مهارتهای جدید و بهبود رفتارهای درون سازمانی هدایت کنند.
کوچینگ آنلاین
کوچینگ آنلاین محدود به دوران همه گیری کرونا نمیشود؛ به طوریکه حتی قبل از آن نیز برگزاری جلسات به صورت آنلاین برای برآوردن نیازهای مراجعین بسیار رواج داشت. دلیل آن نیز این است که بسیاری از کارمندان به صورت دورکار فعالیت میکنند، بنابراین برگزاری جلسات کوچینگ سازمانی به صورت مجازی بسیار مورد نیاز بوده و هست. کوچینگ آنلاین مزایای دیگری نیز دارد؛ با استفاده از این نوع از کوچینگ میتوان بدون محدودیتهای زمانی و مکانی، با طیف وسیعی از کوچها آشنا و برای رفع موانع و حل مشکلات از وجود آنها استفاده کرد.
چطور بهترین کوچ سازمانی را انتخاب کنیم؟
با وجود مزایای بسیار زیاد کوچینگ سازمانی اشتباهات مختلف هنگام انتخاب یک کوچ متخصص در این زمینه میتواند مشکلات احتمالی و تغییرات ناهنجار بسیاری را برای سازمان شما به همراه داشته باشد. اما سوال اینجاست که چطور بهترین کوچ یا گروهی از کوچهای متخصص را در این زمینه انتخاب کنیم. در ادامه اقدامات و مراحلی که برای انتخاب بهترین کوچ سازمانی مورد نیاز است را بررسی خواهیم کرد:
- کمک گرفتن از یک شخص ثالث: از یک شخص ثالث و آگاه کمک بگیرید. این شخص میتواند رابط شما با شرکتهایی باشد که برای کوچینگ سازمانی با آنها قرارداد تنظیم میکنید.
- بررسی گواهیها و مدارک یک کوچ یا شرکت: پیش از انتخاب و عقد قرارداد حتما زمینههای تخصصی کوچ و مدارکی که در زمینه کوچینگ دارد را بررسی کنید.
- بررسی نیازها و اهداف سازمان: برای اینکه از کوچینگ سازمانی بهترین بهره را ببرید باید پیش از هر چیز نیازها و اهداف سازمان خود را به خوبی بررسی و مشخص کنید.
- بررسی چندین کوچ و انتخاب از میان آنها: خود را محدود به یک کوچ نکنید تا انتخاب برایتان راحتتر شود؛ چندین کوچ را پیدا کنید و از میان آنها بهترین را انتخاب کنید.
در انتها به یاد داشته باشید که کوچینگ سازمانی میتواند چشم انداز زیباتری از آینده سازمان و شرکتتان جلوی دیدگانتان باز کند.