بدون شک، برای موفقیت در بسیاری از زمینههای شغلی به تدبیر و کاردانی نیاز دارید. از این رو برخورداری از مهارتهای دیپلماتیک یا داشتن سیاست در محل کار اهمیت زیادی داشته و شما را برای انجام موففیت آمیز بسیاری از کارها از مذاکره درباره قراردادهای تجاری گرفته تا حل چالشهای درون سازمانی یاری میکند.
در این راستا قصد داریم تا در این مقاله شما را با مهارتهای دیپلماتیک مورد نیاز برای داشتن سیاست در محل کار آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
منظور از سیاست در محیط کار چیست؟ ماهیت رفتارهای سیاسی در سازمان
مهارتهای دیپلماتیک شامل طیف وسیعی از نقاط قوت و تواناییهایی هستند که به شما کمک میکنند تا در محیط کار، روابط حرفهای خود را مدیریت کنید. به عبارت دیگر بدون اینکه به روابط خود با دیگران آسیب بزنید یا آنها را آزردهخاطر کنید، در زمان و مکان مناسب و به شیوه درست نظرات و ایدههای خود را مطرح کنید.
داشتن سیاست در محل کار به ایجاد روابط بهتر با همکاران، سرپرستان و مدیران کمک میکند و تاثیر پایداری بر موفقیت شغلی شما میگذارد. به عنوان مثال رویکردهایی که برای ایجاد روابط حرفهای، انجام وظایف و مدیریت موقعیتهای استرسزا اتخاذ میکنید، همگی میتوانند به مهارتهای دیپلماتیک مرتبط باشند.
دلایل و ریشههای رفتار سیاسی در سازمان و محیط کار چیست؟
دلایل رفتارهای سیاسی و ریشههای آن در هر فرد و سازمانی متفاوت است. در ادامه علل سیاست در محل کار را به اختصار شرح میدهیم.
ویژگی های فردی
حتما شما هم متوجه شدهاید که برخی از افراد ذاتا فردی با سیاست هستند. این افراد برای داشتن سیاست در محل کار نیازی به کسب اطلاعات و تمرین ندارند. افراد درونگرا بیشتر میتوانند این ویژگی را داشته باشند.
محدودیت منابع و در نتیجه زیاد شدن رقابت
محدودیت منابع و پرمتقاضی بودن برخی از پستهای سازمانی و در نتیجه افزایش رقابت در یک سازمان هم میتوانند از جمله دیگر دلایل داشتن سیاست در محل کار باشند. این دلایل در برخی از شرایط باعث میشوند محیط به یک فضای سیاسی کاری سمی و پرتنش تبدیل شود. موقعیت این محیطهای سازمانی مانند یک خانواده کم درآمد است که تصمیم دارد بودجه کم خود را بین فرزندان زیاد خود تقسیم کند. در این شرایط فرزندان مجبور هستند با سیاست دیگران را از دور رقابت حذف کرده و خدمات بیشتری از خانواده بگیرند.
نتیجه گرایی افراطی مدیران
رفتار برخی از مدیران نیز میتواند باعث گسترش سیاست در محیط کاری شود. برخی از مدیران تنها به رسیدن به اهداف سازمانی و نتیجه عملکرد افراد فکر میکنند. بنابراین سعی ندارند روند کاری کارمندان را چک کنند و همین امر گاهی باعث سیاست بازیهای اشتباه در سازمان میشود. در این شرایط کارمندان تلاش میکنند با استفاده از سیاست کاری نتیجهای که به نفع خودشان است را رقم بزنند و کار را به نام خودشان تمام کنند.
چگونه در محیط کار با سیاست برخورد کنیم ؟ | راهکارهایی برای افزایش هوش و مهارت سیاسی
یادگیری نحوه تعامل درست با دیگران مستلزم صبر و تمرین است. با این حال، استفاده از راهکارهای زیر میتواند برای بهبود مهارتهای دیپلماتیک و تقویت سیاست در محل کار مفید باشد.
۱- مهارت شبکه سازی خود را بهبود دهید
شبکه سازی برای جایگاه شما در یک سازمان، بهبود روند کاری، بهبود روابط بین فردی در سازمان و پیشبرد اهداف سازمانی بسیار مهم و حیاتی است. همچنین شبکه سازی میتواند یکی از راهکارهای داشتن سیاست در محل کار باشد. بنابراین بهتر است با کسب مهارت گوش دادن فعال و کار تیمی، ایجاد اشتراکات و درک شرایط همکاران شبکه سازی را شروع کنید.
۲- فقط به انجام وظایف و فعالیتهای تخصصی محدود نشوید
برای داشتن سیاست در محیط کار نباید در اتفاقات، چالشها و مسیر رسیدن به اهداف سازمانی تنها یک مشاهده گر باشید. باید در حل و از میان برداشتن موانع به همکاران و مدیران کمک کنید، پیشنهاد بدهید و داوطلبانه وظایفی را به عهده بگیرید. با تقویت تمرکز و توجه به محیط اطراف میتوانید اینکار را انجام دهید.
همچنین با استفاده از کوچینگ مسیر شغلی میتوانید اهداف شغلی خود را تنظیم کرده و مسیر فعالیتهای داوطلبانه و رفتار سازمانی خود را مشخص کنید.
۳- مهارت شخصیت شناسی را در خود بهبود دهید
محیط کار شما نمونهای از جامعه اطرافتان است؛ بنابراین قطعا در یک سازمان یا شرکت افراد متفاوتی از نظر تیپهای شخصیتی و با رفتارهای متفاوت فعالیت میکنند. علاوه بر این هر کدام از آنها مشکلات و شرایطی دارند که ممکن است گاهی رفتارهای نامتعارف از خود نشان دهند. با استفاده از علم شخصیت شناسی بابد بتوانید تا حدودی همکاران خود را بشناسید، دیدگاه و برخورد آنها را درک کنید، نسبت به مشکلات یا مسائل موجود در محل کار همدل باشید و با هر کدام از آنها رفتارهای سیاسی سازمانی متفاوتی داشته باشید.
۴- رفتارها و نقاط مثبت دیگران را صادقانه تحسین کنید
کسانی که هوش سیاسی دارند در تعریف از دیگران خساست به خرج ندهید. زیرا همانطور که شما از تعاریف بقیه انرژی میگیرید آنها نیز به بازگو کردن نقاط مثبتشان نیاز دارند. اما نباید به بهانه داشتن سیاست در محیط کار به سمت رفتارهای چاپلوسانه و تملق گویی کشیده شوید. باید همواره صادقانه صحبت کنید.
۵- هوش هیجانی خود را تقویت کنید
در کارهایی که باید هوش هیجانی خود را بهکار بگیرید، مشارکت کنید. برای مثال در محل کار مسئولیتی را به عهده بگیرید که باید برای انجام آن از مهارتهای ارتباطی و حل مسئله خود برای مذاکره در مورد کاهش هزینهها استفاده کنید. مقابله با چالشهای مختلف که حل آنها به همدلی، شفقت و درک دیگران نیاز دارد، به شما کمک میکند که هوش هیجانی خود را تقویت کنید.
من امیرحسین کامیابی کوچ مورد تایید فدراسیون بینالمللی کوچینگ هستم.
برای ثبت نام در یک جلسه کوچینگ رایگان، فرم زیر را پر کنید
۶- مهارت های نرم خود را تقویت کنید
داشتن مهارت سیاسی ایجاب میکند مهارتهای نرم خود مانند مهارت همدلی کردن با دیگران و کار گروهی و به طور کلی مهارتهای بین فردی خود را توسعه دهید. این مهارتها هم در محل کار و هم در زندگی شخصی برای تعامل با دیگران مهم هستند. سعی کنید از تکنیکهای ارتباطی مانند گوش دادن فعال و پرسیدن سوالات باز کمک بگیرید. استفاده از این روشها برای ارتباط با دیگران به شما در درک دیدگاههای آنها و در نتیجه بهبود و تقویت مهارتهای نرم تان کمک میکند.
۷- به میانجی گری در تعارضات کمک کنید
از مهارتهای دیپلماتیک خود برای کمک به حل اختلافات دیگران استفاده کنید. برای مثال، به آنها کمک کنید که تمام جوانب را بسنجند و با همکاری هم راه حلی پیدا کنند که برای همه مفید باشد. این کار نه تنها تواناییهای دیپلماتیک شما را نشان میدهد، بلکه نشاندهنده صلاحیتتان برای رهبری تیم است.
۸- خود را فردی پیچیده و سیاسی کار نشان ندهید
دقت کنید که رفتارهای سیاسی در سازمان نباید بیش از حد پر رنگ باشند. اینکه همکاران شما حس کنند شما مرموز، محافظه کار، ناشناخته و با سیاست هستید و جنبههای منفی سیاست کاری در سازمان را رواج میدهید میتواند روی روابط شما تاثیر بگذارد. همکارانتان باید با شما احساس راحتی کنند، بتوانند به شما اعتماد کرده و از شما به عنوان فردی روراست یاد کنند.
۹- مهارت متقاعدسازی و مذاکره را در خود تقویت کنید
همه ما گاهی ترجیح میدهیم نظر، ایده و دیدگاه ما در محیط کار اجرا شود. بنابراین ممکن است از کوره در رفته و با رفتارها و گفتار اشتباه سعی کنیم دیگران را متقاعد کنیم. در صورتی که برای داشتن سیاست در محیط کار باید بتوانیم به نرمی همکارانمان را با خودمان همرای کرده و برای بهبود روابط با مدیر و روسا تلاش کنیم. برای این منظور سعی کنید روشهای صحیح مذاکره را بیاموزید و از متخصصان در زمینه کوچینگ کمک بگیرید.
۱۰- در محیط کار حامی همکارانتان باشید
هوشیاری سیاسی ایجاب میکند وقتی با موقعیتها، وظایف یا پروژههای چالشبرانگیز روبرو میشوید، به همکاران خود پیشنهاد حمایت بدهید. نشان دهید که آماده هستید برای حل مشکلات و رسیدن به اهداف با آنها همکاری کنید. در جلسات نیز به جای بیان نقاط ضعف و خطاکار نشان دادن آنها از همکارانتان تقدیر کنید.
پاسخ به سوالات متداول
مهارت های دیپلماتیک چیست؟
مهارتهای دیپلماتیک طیف گستردهای از تواناییها و نقاط قوت افراد است که به آنها کمک میکنند روابط حرفه ای خود را در محیط کار گسترش دهند. مهمترین این مهارتها عبارتند از برقراری ارتباط، همدلی و مهربانی، تفکر انتقادی، حل تعارضات، حل مسئله و مهارتهای تحلیلی.
سیاست در محل کار خوب است یا بد؟
محیط کار یکی از محیطهای حساس در زندگی افراد است؛ چرا که در عین اینکه برای فرد حساس است، پر از افراد ناشناختهای است که هر کدام افکار، اعتقادات و نظرات مختلفی دارند. به همین دلیل داشتن تدبیر و سیاست در محل کار بسیار ارزشمند است. به شرط اینکه از آن برای خراب کردن بقیه افراد استفاده نشود.
چطور در محل کار سیاست داشته باشیم؟
مهارتهای نرم خود را افزایش دهید، از استعدادها و تواناییهای خود به بهترین شکل استفاده کنید، نقاط ضعف و قوت خود را شناخته و آنها را بهبود ببخشید، از همکاران و مدیران خود بازخورد بگیرید، هوش هیجانی خود را افزایش داده و خلاقیت داشته باشید.