رزرو جلسه رایگان گوچینگ (کلیک کنید)

کوچینگ اعتماد به نفس راهی مطمئن برای افزایش اعتماد به نفس

کوچینگ اعتماد به نفس

همه ما متوجه شده‌ایم زمانی‌که به خود و توانایی‌هایمان اعتماد نداریم، در بیشتر حوزه‌ها با شکست مواجه می‌شویم. بیشتر متخصصان اعتقاد دارند داشتن اعتماد به نفس به این معنی است که نظر مثبتی به خود داشته و آنچه هستید را قبول داشته باشید. در دید اول این بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما چرا بسیاری از ما مشکل اعتماد به نفس داریم و اثرات ویرانگر آن را در زندگی فردی و شغلی خود حس می‌کنیم؟

کوچینگ اعتماد به نفس یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند پاسخ درستی به این سوال بدهد. در این مقاله به بررسی اهداف و مزایای کوچینگ اعتماد به نفس پرداخته و بررسی می‌کنیم که چطور یک کوچ می‌تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس افراد کمک کند:

اعتماد به نفس چیست؟

پیش از اینکه در مورد کوچینگ اعتماد به نفس بدانید، بهتر است اطلاعات کافی در مورد اعتماد به نفس کسب کنید. اصطلاح اعتماد به نفس برای توصیف احساس کلی ما به ارزش وجودی‌مان به‌کار می‌رود. در واقع میزان اعتماد به نفس مشخص می‌کند که چقدر برای خود ارزش قائل بوده و به خود اعتماد داریم. باورهای مختلفی در زندگی وجود دارند که روی اعتماد به نفس‌مان تاثیر می‌گذارند.

میزان اعتماد به نفس چه بیش از حد باشد و چه بسیار کم، تاثیر مستقیمی بر مسیر زندگی ما می‌گذارد و می‌تواند تحقق اهداف را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این می‌تواند بر روی انگیزه لازم برای زندگی و دنبال کردن اهداف، ریسک‌پذیری و محقق کردن رویاها نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل نیز به این افراد پیشنهاد می‌شود که به کوچینگ اعتماد به نفس مراجعه کنند.

مثالی که در حوزه کوچینگ اعتماد به نفس زده می‌شود این است که فکر کنید رویای انجام کاری را در سر داشته باشید اما اعتماد به نفستان پایین باشد. در این صورت توانایی خود را برای انجام آن کار پایین می‌بینید. این عدم خودباوری باعث می‌شود برای دنبال کردن آن شغل و آن سمت و رسیدن به رویایتان تلاش نکنید.

اما همانطور که از افراد متخصص در حوزه کوچینگ اعتماد به نفس می‌شنویم اگر به اندازه کافی به خود اعتماد داشته باشید می‌توانید با ایمان به پتاسیل‌های وجودی‌تان پا در مسیر پیشرفت گذاشته و برای ورود به حرفه و کسب و کار مدنظرتان تلاش کنید. در این شرایط ریسک‌پذیری بالایی نیز دارید و دست به تجربه و امتحان چیزهای مختلف می‌زنید. در واقع کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند برای خود ارزش قائل هستند و می‌دانند که حتی اگر به نتیجه نرسند شخصیت و ارزش آن‌ها زیر سوال نمی‌رود.

اعتماد به نفس چیست؟

نشانه‌های زیر مشخص می‌کند که شما اعتماد به نفس بالایی دارید:

  • به خود و توانایی‌هایتان اعتماد دارید
  • می‌توانید در صورت نیاز به افراد و پیشنهادات مختلف جواب منفی بدهید
  • تجربه‌های منفی، روی دیدگاه شما نسبت به خودتان تاثیر نمی‌گذارند
  • احساس می‌کنید می‌توانید به آنچه می‌خواهید برسید

در مقابل، نشانه‌ها و علائم زیر مشخص می‌کند که اعتماد به نفستان پایین است و باید به کوچینگ اعتماد به نفس مراجعه کنید:

  • به خودتان و توانایی‌هایتان شک دارید
  • تنها می‌خواهید رضایت اطرافیانتان را جلب کنید
  • دیدگاهی منفی به خود و مسیری که انتخاب کرده‌اید دارید
  • زمانی‌که به خود و عملکردتان فکر می‌کنید احساس شرمساری دارید
  • قادر نیستید به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

بسیاری از افراد عزت نفس و اعتماد به نفس را با هم اشتباه می‌گیرند. درست است که کوچینگ اعتماد به نفس روی هر دوی این حوزه‌ها کار می‌کند، اما بهتر است با تفاوت آن‌ها آشنا شوید. منظور از اعتماد به نفس، اعتماد افراد به توانایی‌های وجودی‌شان برای رویارویی با چالش‌ها و رسیدن به اهداف و موفقیت است.

اعتماد به نفس بیشتر تحت تاثیر عوامل خارجی است. به طور مثال زمانی‌که در انجام کاری موفق می‌شوید، اعتماد به نفستان نیز بالا می‌رود. اما عزت نفس بیشتر مبتنی بر عوامل درونی است. این به این معنی است که لزوما با موفقیت بیشتر، عزت نفسنان بالا نمی‌رود.

زمانی‌که از کوچینگ اعتماد به نفس برای بالا رفتن اعتماد به نفستان کمک می‌گیرید، یاد می‌گیرید که روی قدرت و توانایی‌های بیرونی خود تکیه کنید و به اهداف خود برسید. فردی که از کوچینگ اعتماد به نفس کمک می‌گیرد با کمک آگاهی و دانشی که کوچ به او می‌دهد اهمیت و قدرت خود را درک کرده و با ارزش وجودیش بیشتر آشنا می‌شود.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

در مقابل کوچینگ اعتماد به نفس می‌تواند به شما بیاموزد که شما نیز به عنوان عضوی از این جامعه شخصیت و دیدگاهی مستقل دارید. بنابراین می‌توانید عزت نفستان را افزایش دهید و زمانی که در مورد خودتان صحبت می‌کنید، به جای به‌کار بردن جملات منفی، از رفتارها و نکات مثبت خود حرف بزنید. این نشان می‌دهد که دیگر احساس نمی‌کنید بی ارزش هستید.

در چه شرایطی به کوچینگ اعتماد به نفس نیاز دارید؟

اگر با یک کوچ که در زمینه کوچینگ اعتماد به نفس تخصص دارد صحبت کنید متوجه می‌شوید که اعتماد به نفس انسان از همان سال‌های اولیه زندگی شکل می‌گیرد. عوامل زیادی مانند ژنتیک، تیپ شخصیتی، برخورد اطرافیان و تجربیاتی که در طول زندگی کسب می‌کنید روی اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارند.

به طور مثال اگر در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که همیشه در حال انتقاد کردن از شما هستند، یا دوستان و معلمانی داشته‌اید که با نقد کردن‌های پی در پی شما را زیر سوال برده‌اند، احتمالا اعتماد به نفس پایینی دارید. البته تجارب دیگری نیز می‌توانند باعث کاهش اعتماد به نفس شوند. اگر یکی از شرایط زیر را داشته یا دارید کوچینگ اعتماد به نفس می‌تواند به شما کمک کند:

  • تجربه تجاوز و سوء استفاده در سنین مختلف
  • داشتن شرایطی خاص مانند بیماری مزمن یا ناتوانی
  • مواجهه با تبعیض در محیط‌های مختلف
  • داشتن مشکلات مالی

کوچینگ اعتماد به نفس چه مزایایی دارد؟

نداشتن اعتماد به نفس در طولانی مدت می‌تواند بر سلامت روان و رفاه شما تاثیر بگذارد. حتی می‌تواند باعث افسردگی، اضطراب، اختلالات در خواب و غذا خوردن و آسیب رساندن به خود شود. البته برعکس این نیز امکان دارد؛ به طوری‌که مشکلات روحی نیز می‌توانند باعث کاهش میزان اعتماد به نفس شوند. اگر احساس می‌کنید اعتماد به نفس پایینی دارید این خبر خوب را برای شما داریم که با کمی تمرین، آموزش و برنامه‌ریزی درست می‌توانید حس اعتماد به نفس را در درون خود تقویت کنید.

کوچینگ اعتماد به نفس چه مزایایی دارد؟

کوچینگ اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا بتوانید به خود اعتماد پیدا کنید و با توانایی‌هایی که دارید در مسیر پیشرفت قدم بگذارید. در واقع کوچینگ اعتماد به نفس باعث می‌شود که:

  • مسیر درستی برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خود پیدا کنید.
  • بتوانید از میزان اضطراب و استرس خود بکاهید و اثرات ناسالم اینگونه احساسات را در زندگی خود از بین ببرید.
  • بتوانید رابطه عمیق و درستی با اطرافیانتان برقرار کرده و روابط ناسالم خود را از زندگی‌تان حذف کنید.
  • ارزش واقعی خود را بدانید و انعطاف پذیری عاطفی بیشتری پیدا کنید.
  • موانع مختلف بر سر راه خود را بشناسید و سریع‌تر به مسیر اصلی خود بازگردید.
  • خودباری را در وجود خود گسترش دهید و در کنار آن احساس شادی و رضایت بیشتری در زندگی داشته باشید.
  • بتوانید بیشتر ریسک کرده و کارهایی را شروع کنید که همیشه آروزی انجام آن‌ها را داشته‌اید.

کوچینگ اعتماد به نفس چطور به پیشرفت شما کمک می کند؟

به‌طور معمول عدم اعتماد به نفس، با آموزش، کسب عادات رفتاری درست و تفکر مثبت از بین می‌رود. در ابتدای مسیر ممکن است به چالش کشیدن منتقد درونی‌تان و داشتن رفتار دلسوزانه با خود کمی سخت باشد. به همین دلیل کوچینگ اعتماد به نفس می‌تواند این مسیر را برایتان هموارتر کند.

کوچینگ اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا آنچه مانع خودپذیری شما می‌شود را بشناسید. پس از آن با استفاده از تکنیک‌هایی مانند پرسش و پاسخ و NLP می‌توانید باورهای محدودکننده‌ای که در ذهتان وجود دارد را نیز شناسایی کرده و آن‌ها را تغییر دهید. یک کوچ، حامی شما در کل مسیر شناخت و پذیرش خود است و با ابزارهایی که در اختیارتان قرار می‌دهد، پیشرفت شما را تضمین می‌کند.

کوچینگ اعتماد به نفس چطور به پیشرفت شما کمک می کند؟

همچنین کوچینگ اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا بدانید واقعا که هستید و از زندگی چه می‌خواهید. یک کوچ سعی می‌کند همزمان با بالا بردن اعتماد به نفس شما، اقدامات لازم برای تحقق اهدافی که در سر دارید را نیز انجام دهد. جلسات کوچینگ اعتماد به نفس نیز می‌تواند حضوری یا تلفنی و آنلاین باشد. تعداد و طول جلسات به نظر و خواسته شما بستگی دارد و تا رسیدن به اهدافتان ادامه خواهد داشت.

چطور باید بهترین کوچ اعتماد به نفس را پیدا کنید؟

همانطور که در بالا گفته شد، داشتن اعتماد به نفس می‌تواند روی جنیه‌های مختلف زندگی شما اثر بگذارد. بنابراین بهتر است اگر مشکلی در این زمینه دارید هر چه زودتر برای حل آن اقدام کنید. اگر به کوچینگ اعتماد به نفس نیاز دارید باید بتوانید بهترین کوچ را انتخاب کنید. باید در نظر بگیرید که بهترین کوچ برای این منظور فردی است که علاوه بر داشتن تخصص و تجربه در این زمینه، قابل اعتماد باشد. همچنین باید بتوانید با کوچی که انتخاب می‌کنید ارتباط بر قرار کرده و با او احساس راحتی کنید. پس از بررسی و انتخاب یک کوچ نیز باید سعی کنید با او شفاف صحبت کرده و صادق باشید. این نکته را نیز در نظر بگیرید با بالا رفتن اعتماد به نفستان به کمک کوچینگ، چشم انداز زیباتری از دنیا می‌بینید.

 

فرشته سلیمانیان
مربی کوچینگ
بازبینی شده توسط فرشته سلیمانیان
فرشته هستم و همیشه انسان‌ها برایم اهمیت دارند! آغاز سفرم به دنیای کوچینگ از دغدغه «شنیدن» آغاز شد. می‌خواستم برای مخاطبانم شنونده خوبی باشم. هنر من فهمیدن آدم‌ها بود و پیش‌تر تجربه‌ی‌ مشاوره مدیریت، تسهیلگری ارتباطات درون سازمانی، همچنین داستان‌نویسی و مادری را داشتم. دنیای آدم‌های زیادی را از بیرون و در مراحل مختلفی دیده بودم. شوق فهمیدن دیگران باعث شد که صرفا به تجربه اکتفا نکنم و به صورت علمی نیز دنیای آدم‌ها را کاوش کنم. مسیر مطالعه و توسعه دانش من از خودشناسی شروع شد و در ادامه به روانشناسی و کوچینگ رسید. امروز به عنوان کوچ مورد تایید ICF، با تجربه‌ی بیش از صد جلسه‌ی کوچینگ فردی با افراد مختلف و مدیران سازمان‌ها، همچنان عاشق فهمیدن دیگران هستم و همراهی‌شان می‌کنم تا به نسخه‌ی دوست‌داشتنی و جذاب‌تری از خودشان برسند.

بیشتر بخوانید

نظر شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دانلود رایگان کتاب هدف‌گذاری تا موفقیت

ایمیل خود را وارد کنید تا کتابچه راهنمای برای شما ارسال شود

    تلفن کارشناس: 09303333724

    برای ثبت نام در جلسه رایگان کوچینگ و مطرح کردن کلیه سوالات خود، همین حالا با شماره 09303333724 تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. در صورتیکه الان نمی‌توانید تماس بگیرید، فرم زیر را پر کنید. مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:





    آدرس ایمیل متخصص