رزرو جلسه رایگان گوچینگ (کلیک کنید)

چگونه ارتقا شغلی بگیریم؟ (روش های ارتقا شغلی با ۲۵ راهکار اساسی )

ارتقا شغلی

ارتقا شغلی مسئله‌ای است که هر فردی در بازه‌های زمانی مختلف و در موقعیت‌های شغلی مختلف به آن فکر می‌کند. در واقع می‌توان گفت ترفیع شغل عاملی برای افزایش اعتماد به نفس، کسب انرژی برای ادامه کار و دلگرم شدن به محیط کاری و افزایش مسئولیت‌پذیری افراد است.

گاهی حتی برخی از افراد آن را به عنوان یک هدف در نظر می‌گیرند و برخی دیگر در صورت عدم امکان ارتقاء شغلی در یک محیط کاری اقدام به تغییر شغل و استعفا می‌کنند. اما سوال اینجاست که چرا برخی از افراد موفق به ارتقا پست و سمت در محیط کار خود شده و برخی دیگر سال‌ها بدون ترفیع به کار خود ادامه می‌دهند. در ادامه ۲۴ نکته مهم که باید هنگام درخواست ارتقا شغل به یاد داشته باشید را باهم می‌خوانیم.

۱- به کارفرما نشان دهید که برای ارتقای شغلی آماده اید و انگیزه دارید

پیش از هر چیز باید ذهنیت مدیر خود را تغییر دهید؛ برای ارتقا شغلی باید نشان دهید که توانایی انجام کارهای سنگین‌تر را دارید، مسئولیت‌پذیری کافی داشته و می‌توانید بدون هیچگونه تنش در محیط کاری پست جدید و بالاتری داشته باشید. همچنین باید در هر موقعیتی اعتماد به نفس و انگیزه بالای خود را نشان دهید.

۲- همواره از مدیران و همکارانتان بازخورد بگیرید

نداشتن حس انتقادپذیری یک زنگ خطر برای مدیر شماست. این نشان می‌دهد انتقاد از شما می‌تواند تنش و چالش‌هایی در محیط کار ایجاد کند. همچنین می‌تواند بیانگر این باشد که شما به‌سختی ایرادات و نقاط ضعف خود را قبول کرده و نسبت به رفع آن‌ها تلاش می‌کنید. بنابراین داشتن ارتقا شغلی مستلزم این است که امنیت خاطری در ذهن مدیران و همکاران خود ایجاد کنید تا بتوانند به‌راحتی به شما بازخورد داده و از شما انتقاد کنند.

۳- سیاست در محل کار را تمرین کنید

منظور از سیاست در محل کار تقویت مهارت‌هایی مانند همدلی، حل مسئله، تفکر انتقادی و حل تعارض است که ارتباط شما را با همکاران، مدیران و کارمندان دیگر تقویت کرده و باعث سهولت انجام کارها و برقراری نظم و آرامش در محیط می‌شود. تقویت این مهارت‌ها جزئی از پیش زمینه‌های درخواست ترفیع شغلی است.

۴- بدون نشان دادن لیدر بودنتان مهارت‌های رهبری خود را ارتقا دهید

برای ارتقا جایگاه شغلی باید نشان دهید مدیر خوب و شایسته‌ای خواهید شد. اما در نظر داشته باشید اگر حس مدیریت داشته باشید ممکن است حساسیت همکارانتان را برانگیخته کنید. بنابراین لازم است به‌طور ناملموس به مدیران خود نشان دهید که می‌توانید سکان کشتی پست جدید را به دست بگیرید.

۵- کار خود را جدی بگیرید و برایش اهمیت قائل شوید

انجام دادن سرسری مسئولیت‌ها، بی‌انگیزه بودن و ناقص انجام دادن کارها مانعی برای ارتقا شغلی شماست. بنابراین حتی اگر مسئولیت حساسی ندارید و کارهای شما بسیار ساده است باید همه کارها را با جدیت و دقت فزاینده‌ای انجام دهید.

۶- قبل از اینکه به شما مسئولیت بدهند مسئولیت بپذیرید

منفعل بودن شما در محیط شغلی نشان می‌دهد نسبت به کارتان بی‌انگیزه هستید و نمی‌خواهید در جهت رسیدن به اهداف سازمان حرکت کنید. بنابراین اگر حس مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنید و با قبول مسئولیت‌ها به پیشبرد اهداف سازمان کمک کنید، می‌توانید ارتقا جایگاه شغلی را تجربه کنید.

راهکارهایی برای ارتقا شغلی

۷- مسیر ترفیع را با استفاده از یک کوچ مسیر شغلی هموارتر کنید

گاهی نیاز دارید یک نفر ذهن شما را برای ارتقا مسیر شغلی آماده کند، گاهی نمی‌دانید بهترین حرکت برای شروع چیست، حتی گاهی تلاش‌هایش شما برای ارتقا شغلی بی نتیجه مانده است. این نشان می‌دهد زمان آن است که از یک کوچ مسیر شغلی کمک بگیرید تا بتوانید به پاسخ درستی برای سوالاتی که در ذهن دارید برسید.

از طریق فرم زیر می توانید همین حالا یک جلسه کوچینگ رایگان ثبت نام کنید:

من فرشته سلیمانیان کوچ مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ هستم.

برای ثبت نام در یک جلسه کوچینگ رایگان، فرم زیر را پر کنید

    ۸- به جای تمرکز روی وظایف خود، نگاه کل نگر داشته باشید

    در یک محیط کاری همه چیز در انجام روتین وظایف توسط کارمندان خلاصه نمی‌شود؛ چراکه دید همه جانبه یک کارمند باعث می‌شود ایرادات و نقاط ضعف کار مشخص شده و مسیر همه افراد برای پیشبرد اهداف سازمان هموارتر شود. بنابراین یکی از روش های ارتقا شغلی این است که نگاهی کل‌نگر و همه جانبه به کارتان داشته باشید.

    ۹- مهارت یادگیری را در خود ارتقا دهید

    برای اکثر مدیران، داشتن مهارت یادگیری کارمندان و کارکنان یکی مزیت محسوب می‌شود. یادگیری بهتر و سریعتر کارمندان باعث می‌شود روند کار تندتر پیش برود و نظم بیشتری در سازمان برقرار شود. بنابراین برای ارتقا شغلی باید مهارت یادگیری را در خود تقویت کنید.

    ۱۰- با مدیر بالادستی خود رابطه ای خوب برقرار کنید

    بهبود ارتباط با رئیس و مدیران برای ارتقا شغلی بسیار مهم است. باید سعی کنید اعتماد مدیرتان را جلب کنید، همواره برای پیشبرد اهدافش همپای او بوده و مشکلات بین خود و مدیرتان را حل کنید.

    رابطه خوب با مدیر برای ارتقا شغلی

    ۱۱- تلاش کنید تا مدیر بالادستی شما ارتقا یابد

    بهتر است برای ارتقا شغلی مدیرتان تلاش کنید تا اینکه سد راه او شوید؛ چراکه در نهایت او تصمیم می‌گیرد که شرایط را برای ترفیع شما فراهم کند یا نه.

    ۱۲- به جای انحصار تخصصتان آن را به کارمندان رده پایین هم یاد بدهید

    خساست در محیط کار در انتها می‌تواند به ضرر شما تمام شود؛ چراکه اگر تخصصتان را در انحصار خود قرار دهید، کسی غیر از شما نمی‌تواند کار شما را انجام دهد. در این شرایط مدیران به‌جای ارتقا شغلی شما ترجیح می‌دهند شما را در پست فعلی‌تان باقی گذاشته تا کار سازمان عقب نیفتد.

    ۱۳- همواره نقاط قوت و رفتارهای مثبت همکارانتان را تحسین کنید

    برای اینکه ثابت کنید برای ارتقا شغلی آماده هستید، باید رابطه خوبی با همکارانتان داشته باشید و کاری کنید آن‌ها نیز از ارتقا جایگاه شغلی شما خوشحال شوند. برای این منظور باید به‌طوری‌که حالت تصنعی، چاپلوسی و تملق نداشته باشد، از نقاط قوت آن‌ها صحبت کرده و رفتارهای مثبتشان را بازگو کنید.

    ۱۴- با دقت به حرف‌های دیگران گوش بدهید

    گوش دادن فعال یکی از مهارت‌های مهم در محیط کار است که رابطه شما را با همکاران و مدیرانتان مستحکم‌تر می‌کند. برای ارتقا شغلی و جلب نظر دیگران باید به آن‌ها نشان دهید به صحبت‌هایشان گوش می‌کنید؛ شاید بهتر باشد در شرایط مختلف به آن‌ها یادآوری کنید که در گذشته چه گفته‌اند.

    ۱۵- در صحبت کردن لحنی صریح و قاطع داشته باشید

    اگر نتوانید قاطعانه خواسته خود را بیان کنید و نظر خود را صراحتا بگویید، نشان می‌دهد که شما مدیر بی‌کفایتی خواهید شد. بنابراین اگر قصد ارتقا شغلی دارید باید کاملا مودبانه، به دور از لحن گستاخانه و دستوری، اما صریح و قاطع صحبت کنید و  خواسته و نظر خود را بگویید.

    مدیریت هیجان برای گرفتن ترفیع

    ۱۶- مدیریت هیجانات و احساسات در محیط کار را جدی بگیرید

    هیجانات کنترل نشده و بیش از حد نشان می‌دهد شما کنترل کافی روی اعمال، رفتار و افکار خود ندارید و همین یک زنگ خطر برای مخالفت مدیر با ارتقا شغلی شماست. بنابراین باید سعی کنید بیش از حد عصبانی، مضطرب، ناراحت و حتی خوشحال نشوید و کاملا منطقی و طبیعی رفتار کنید.

    ۱۷- مهارت‌های نرم خود را توسعه دهید

    داشتن هر کدام از مهارت های نرم می‌تواند نظر مدیران را به سمت شما جلب کرده و باعث پیشرفت و ارتقا شغلی شما شود. این مهارت‌ها شامل خلاقیت، هنر حل مسئله، کار گروهی، مدیریت زمان و سازگاری هستند.

    ۱۸- انفرادی کار نکنید و روی مهارت‌های تیمی خود کار کنید

    حتی اگر کار شما وابسته به همکارانتان نباشد، اما بازهم کار گروهی و تیمی می‌تواند باعث پیشبرد اهداف سازمان، ایجاد نظم در محیط و سازگاری بیشتر افراد با همکاران و محیط شود. بنابراین بهتر است از هر فرصتی استفاده کرده و با انجام کار گروهی به جای انفرادی، قابلیت‌های خود را به مدیرتان نشان دهید.

    ۱۹- گزارش نویسی یک مهارت جدی برای ارتقا و پیشرفت شغلی

    اگر همیشه به حافظه خود تکیه می‌کنید احتمالا در آینده نمی‌توانید مدیر خود را برای ارتقا شغلی متقاعد کنید. بهتر است پیشرفت‌های کاری، دستاوردها، موفقیت‌ها و پروژه‌هایی که به انتها رسانده‌اید را با جزئیات نوشته تا بتوانید در صورت امکان گزارش کاملی تحویل مدیران خود بدهید.

    ۲۰- به قول‌ها و وعده‌هایی که به دیگران می‌دهید وفادار بمانید

    احساسی تصمیم نگیرید و بدون فکر و محاسبه قول ندهید. سعی کنید زمان اتمام پروژه‌ها، تحویل کارها و زمان شروع برخی از فعالیت‌ها را دقیق محاسبه کنید تا بتوانید سر قول خود بمانید. این نشان می‌دهد شما انسانی دقیق، خوش‌قول و متعهد به زمان هستید.

    ۲۱- اقداماتی انجام دهید که به رشد درآمد یا برند سازمان کمک کند

    یکی از نشانه‌هایی که مهر تایید ارتقا شغلی شما از طرف مدیرتان است، تلاش شما برای پیشبرد اهداف سازمان است. سعی کنید همواره کارهایی انجام دهید که باعث رشد سازمان باشد، برای سازمان سودآورد بوده، فروش را بالا ببرد و باعث معروف شدن برند و شهرت سازمان شود.

    کمک به رشد سازمان برای گرفتن ترفیع

    ۲۲- به سازمان خود تعلق خاطر داشته باشید و این تعلق خاطر را به مدیران بالادستی نشان دهید

    بی انگیزگی، نداشتن انرژی و خلاقیت برای انجام کارهایی که بر عهده دارید می توانند نشان دهنده عدم تعلق خاطر شما به سازمان و عدم تمرکز شما به سود و زیان مالی آن است. اما اگر به مدیران نشان دهید که به سازمان تعلق خاطر دارید، احتمال ارتقا شغلی خود را نیز بالاتر برده‌اید.

    ۲۳- همواره روی مهارت معرفی خود و دیگران کار کنید

    مهارت سخن گفتن در مورد خود، مهارت‌ها، دیدگاه‌ها، دستاوردها، توانایی‌ها و نظراتتان برای مدیران بسیار مهم است. در کنار آن باید بتوانید در مورد همکاران خود نیز به خوبی صحبت کنید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را به‌درستی بازگو کنید. این مهارت نشان می‌دهد برای اتخاذ پست‌های بالاتر آماده هستید.

    ۲۴- همواره سعی کنید حجم بیشتری از کار را در زمان کمتر انجام دهید

    افزایش کارایی در محل کار را جدی بگیرید؛ چراکه برای مدیران شما بسیار مهم است که از زیر کار در نروید و هر کاری را به بهترین شکل و در کمترین زمان انجام دهید. شاید این باعث شود نظر مدیرانتان برای ارتقا شغلی و اتخاذ پست‌های حساس‌تر به سمت شما جلب شود. برای رسیدن به این هدف باید بتوانید با دیگران همکاری کنید، کار تیمی داشته و بدانید چطور به درستی تفویض اختیار کنید.

    ۲۵- همواره روی نتیجه تمرکز کنید و نه روی مدت زمانی که کار می‌کنید

    انجام کارهای بیشتر در مدت زمان کمتر به این معنی نیست که دقت را فدای سرعت کنید. شما باید روی نتیجه کار فکر کنید. علاوه بر این اگر قصد ترفیع شغلی را دارید باید در نظر داشته باشید اگر مدیرتان ببیند شما حاضر نیستید چند دقیقه بیشتر از زمان کاری در سازمان بمانید و کارتان را کامل کنید، از فکر ترفیع شما بیرون می‌آید. بنابراین بهتر است در صورت امکان روزهایی که می‌توانید بیشتر از ساعات کاری در محل کار بمانید و زمان بیشتری کار کنید.

    فرشته سلیمانیان
    {echo:get_the_author_meta(text_position')}
    بازبینی شده توسط فرشته سلیمانیان
    {echo:get_the_author_meta(textarea_brief')}

    بیشتر بخوانید

    نظر شما

    دانلود رایگان کتاب هدف‌گذاری تا موفقیت

    ایمیل خود را وارد کنید تا کتابچه راهنمای برای شما ارسال شود

      تلفن کارشناس: 09303333724

      برای ثبت نام در جلسه رایگان کوچینگ و مطرح کردن کلیه سوالات خود، همین حالا با شماره 09303333724 تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. در صورتیکه الان نمی‌توانید تماس بگیرید، فرم زیر را پر کنید. مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

      آدرس ایمیل متخصص