کارمندان قلب سازمانها هستند و توجه به آنها برای ارتقاء کسب و کارهای مختلف ضروری است. فرقی نمیکند که دو نفر باشند یا صد نفر؛ در هر صورت باید آنها را بهعنوان یک کل در نظر بگیرید و روند کاریشان را با اهداف شرکت همسو کنید. در عین حال باید بدانید هر کارمند یک انسان منحصر به فرد است؛ بنابراین از نظر استعداد، توانایی و مهارت با هم فرق دارند. بنابراین برخی از آنها خودجوش بوده و برخی دیگر به کمک بیشتری نیاز دارند. برخی از آنها مهارتهای بالفعلی دارند، اما به برخی از کارمندان باید کمک کنید تا از مهارتهای بالقوهای که دارند استفاده کنند.
کوچینگ کارکنان یکی از بهترین حوزهها برای رشد فردی و گروهی کارمندان بهصورت حرفهای است. در ادامه این نوشته به بررسی نقش کوچینگ کارکنان در ارتقاء کسب و کارهای مختلف میپردازیم:
کوچینگ کارکنان چیست؟
پیش از اینکه کوچینگ کارکنان را معرفی کنیم، بهتر است بدانید کوچینگ چیست و چه اهدافی را دنبال میکند. همانگونه که در مقاله اختصاصی کوچینگ به آن اشاره کردیم، هدف کوچینگ کمک به افراد برای رسیدن به اهداف یا ایجاد تغییرات مثبت در زندگی فردی و شغلی است. برای این منظور یک کوچ سوالات مناسبی از فرد میپرسد و به پاسخهای او به دقت گوش میدهد. این پرسش و پاسخ باید به سمتی هدایت شود که فرد خودش به راهکار درستی رسیده و راه حل مناسبی برای مشکلات خود پیدا کند.
کوچینگ انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها زمینههای متفاوتی را تحت پوشش قرار میدهند. همانطور که دستاوردهای حوزه کوچینگ سازمانی در خدمت سازمان است، تخصص و هدف کوچینگ کارکنان نیز کمک به کارمندان است. یک کوچ به کارمندان کمک میکند تا استعدادهای خودشان را کشف کنند، مهارتهای مختلفی کسب کرده و روند کاریشان را با اهداف سازمان همسو کنند.
از آنجاییکه هدف هر کدام از سازمانها و مدیران باهم فرق دارد، در ابتدای جلسات کوچینگ کارکنان، هدفی توسط کارمند و مدیر مشخص میشود. بر همین اساس کارمند و کوچ، جلساتی را بهصورت حضوری یا آنلاین برگزار میکنند. روند این جلسات باید بر اساس اهداف و برنامه عملیاتی تعیین شده باشد. رفتار یک کوچ در جلسات بر پایه حمایت از کارمند، پیشرفت شغلی او و ارتقاء سازمان است.
مزایای کوچینگ کارکنان برای پیشرفت کسب و کار شما چیست؟
در حال حاضر حوزههای مختلفی ادعا میکنند که میتوانند راهکارهایی برای ارتقاء شغلی افراد و پیشرفت کسب و کارهای مختلف ارائه دهند. همین باعث میشود انتخاب از میان آنها کمی سخت باشد. در این میان بسیاری اعتقاد دارند که کوچینگ کارکنان بهترین گزینه است. بررسی مزایای کوچینگ کارمندان نقطه شروع خوبی برای بررسی صحت این ادعاست:
۱. کوچینگ کارکنان به بهبود مهارتهای ارتباطی کمک میکند
مهارت ارتباط و توانایی تعامل با دیگران به عنوان یک مهارت نرم جزء لاینفک پیشرفت در محیط کسب و کار به شمار میآید. ارتقاء ارتباطات درون سازمانی و خارج سازمانی میتواند باعث موفقیت کارمندان و در نتیجه پیشرفت یک سازمان شود.
اگر متوجه شدهاید که کارمندان شما مهارتهای ارتباطی و مدیریت تعارض نداشته و نمیتوانند روابط خود را پرورش دهند، میتوانید از کوچینگ کارکنان کمک بگیرید. برای این منظور میتوانید آموزشها را تک نفره و تنها برای کارمندانی که در این زمینه نقص دارند پیش ببرید. اما برخی از مدیران فکر میکنند جلسات گروهی برای سازمان آنها بهتر جواب میدهد.
۲. کوچینگ مهارتهای سازمانی و مدیریت زمان را بهبود میبخشد
برای کار در هر سازمانی باید بتوانید مهارتها و فعالیتهای خود را سازماندهی کنید. آموزش تکنیکهای جدید برای سازماندهی مهارتها و مدیریت زمان از جمله اهداف کوچینگ کارکنان است. یک کوچ با این راهکارها به کمک کارمندانی میشتابد که با مهارتهای خود آشنایی ندارند، مدیریت زمان درستی نداشته و قدرت هماهنگ شدن با روند یک سازمان را ندارند.
۳. کوچینگ کارکنان استعدادهای کارمندان را پرورش میدهد
پیشرفت یک سازمان تنها در گرو تمرکز بر کسب مهارتهای کارکنان نیست؛ بلکه باید فضا را برای پرورش استعدادهایی که افراد دارند نیز فراهم کرد. کوچینگ کارکنان سعی دارد با تکیه بر استعدادهای افراد، به ارتقاء آنها کمک کند و پتانسیل واقعیشان را به آنها نشان دهد.
۴. کوچینگ کارکنان اعتماد به نفس را تقویت میکند
عدم اعتماد به نفس سرمنشاء همه ناکامیهاست. این مشکل میتواند شما را به عقب براند و حتی باعث از دست رفتن شغلتان شود. اگر فکر میکنید که عدم اعتماد به نفس برخی از کارمندان شما باعث جلوگیری از ارتقاء کسب و کارتان شده است، میتوانید از کوچینگ کارکنان کمک بگیرید. یک کوچ فرد را از منطقه امنی که برای خود ساخته است بیرون میآورد و راههای مناسبی برای تقویت اعتماد به نفس به او نشان میدهد. در اینصورت ترس از تلاش برای رسیدن به موفقیت در آنها کشته میشود.
۴. کوچینگ مهارتهای سخنرانی را در کارکنان بهبود میبخشد
برای کسب برخی از سمتها در شرکتها و سازمانها، باید مهارت کافی در سخنرانی داشته باشید. اما مهارت در سخنرانی چیزی نیست که بدون آموزش بهدست بیاید.
اگر میخواهید برخی از کارمندان خود را برای ارائه برون سازمانی و سخنرانی برای مشتریان آماده کنید میتوانید از کوچینگ کارکنان کمک بگیرید. یک کوچ با کشف موانعی که بر سر راه افراد وجود دارد، به آنها میآموزد که چطور بر ترس خود غلبه کنند. سپس با ارائه تمریناتی، آنها را به سخنرانی تاثیرگذار تبدیل میکند.
۵. کوچینگ کارکنان به رشد خلاقیت کمک میکند
کار کردن در یک سازمان میتواند ساده اما بسیار خسته کننده باشد. بهخصوص اگر مدت طولانی را صرف انجام کارهای تکراری در شرکتها و سازمانهای مختلف کرده باشید. اما کوچینگ کارکنان روشهایی برای رشد خلاقیت به کارمندان نشان میدهد. در این صورت هم سازمان پیشرفت میکند و هم محیط کار برای کارکنان قابل تحمل و فرحبخش میشود. یک کوچ تکنیکهایی را به افراد میآموزد تا بتوانند متفاوتتر فکر کرده و عمل کنند.
۶. کوچینگ از فرسودگی شغلی جلوگیری میکند
مشکل بسیاری از کارمندان، حجم کار بالا، فرسودگی شغلی و استرس در محل کار است. در چنین شرایطی برای کمک به کارمندانتان راههای بسیاری وجود دارد. یکی از این راهها کمک گرفتن از کوچینگ کارکنان است. یک کوچ سعی دارد انتظارات کارکنان را در نظر بگیرد، مرزهای درستی برای وظایف آنها مشخص کرده و تعادل در کار و زندگی آنها را بر قرار کند.
۷. کوچینگ به تفکر بهتر در فضایی امن کمک میکند
روند کار در برخی از سازمانها میتواند بسیار سریع باشد؛ به طوریکه برخی فرصت ناهار خوردن، استراحت کافی و رسیدگی به سایر نیازهای اولیه را نیز ندارند. در اینصورت فضای کافی برای آموزشهای ضمن خدمت و تامل کارمندان نیز وجود ندارد. کوچینگ کارکنان میتواند فضایی فراهم کند که افراد بتوانند روی مشکلات به وجود آمده فکر کنند و راههای مناسبی برای حل آنها پیدا کنند.
تفاوت کوچینگ کارکنان و منتورینگ کارکنان چیست؟
هدف کوچینگ و منتورینگ کارکنان تقریبا یکسان است و هر دو برای کمک به افراد برای رسیدن به اهداف و ایجاد تغییرات مثبت در کسب و کار فعالیت میکنند. هر دوی این حوزهها نیز از فرایند پرسش و پاسخ و مکالمه برای رسیدن به این اهداف استفاده میکنند. اما سوال اصلی اینجاست که با توجه به نیازهایی که داریم و تفاوتهای این دو حوزه کدام را برای پیشرفت شغلی انتخاب کنیم؟
برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید علاوه بر بررسی تفاوتهای این دو حوزه، با کارمندان خود نیز مشورت کرده تا متوجه شوید کدام حوزه برای آموزش آنها بهتر است. در ادامه به اختصار تفاوت آنها را بررسی خواهیم کرد:
- کوچ فردی است که از خارج سازمان فراخوانده شده تا به یک کسب و کار و کارمندان آن کمک کند. اما رابطه کارمند با منتور رابطه یک کارمند کم تجربه با کارمند متخصص و با تجربهتر است.
- منتور برای ارتقاء کارکنان از آموزشهای مستقیم و مشخص استفاده میکند. اما یک کوچ سعی میکند با طرح سوالاتی، به فرد کمک کند تا خود پاسخی به سوالات و مشکلات بدهد و بتواند بهترین تصمیم را برای حل مشکل اتخاذ کند.
- آموزشهای منتور بیشتر مربوط به مسائل تخصصی است. اما یک کوچ به همه چیز به عنوان یک کل نگاه میکند و سعی دارد موانع را از سر راه پیشرفت کارمندان و یک سازمان بر دارد.
چطور باید بهترین کوچ کارکنان را انتخاب کرد؟
پس از بررسی اهداف درون سازمانی و مشکلات کارمندانتان و مقایسه آنها با اهداف کوچینگ کارکنان میتوانید متوجه شوید که یک کوچ میتواند به شما کمک کند یا نه. اگر تصمیم گرفتید که از کوچینگ کارکنان کمک بگیرید باید پیش از صحبت با یک کوچ، کارمندان را از تصمیمتان با خبر کرده و مزایای صحبت با یک کوچ را برای آنها شرح دهید. در اینصورت متوجه میشوند که شما به عنوان یک مدیر تنها به دنبال ارتقاء سازمان خود نیستید. پس از آن باید به دنبال کوچی باشید که کارمندان بتوانند با او ارتباط برقرار کرده و به او اعتماد کنند.
جلسات کوچینگ میتواند تا رسیدن به اهداف ادامه داشته باشد و جلسات کارکنان باید با صداقت و شفافیت کامل در جلسات شرکت کنند. در انتها به یاد داشته باشید که تحولات سازمانهای مختلف از روی شانس نیست و باید برای آنها تلاش کنید.