رزرو جلسه رایگان گوچینگ (کلیک کنید)

چگونه از خانواده مستقل شویم؟ | راهنمای جامع مستقل شدن

مستقل شدن

امروزه در کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک با تعداد بیشتری از جوانانی که به صورت مستقل از خانواده خود زندگی می‌کنند روبرو هستیم. در واقع برخلاف گذشته امروزه مستقل شدن دیگر امری تقبیح شده نیست و بیشتر روانشناسان، جامعه‌شناسان و متخصصین به پدرها و مادرها توصیه می‌کنند که چنانچه فرزندشان به‌طور جدی به استقلال فکر رسیده است راه او را سد نکرده و در این زمینه حامی او باشند.

اما شاید لازم باشد پیش از اینکه به عنوان یک جوان در این راه قدم برداریم یا به عنوان والدین به فرزندمان کمک کنیم، در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنیم. در ادامه این نوشته به بررسی مزایای مستقل شدن از خانواده، چگونگی مستقل شدن و پیش نیازهای آن می‌پردازیم.

مزایای مستقل شدن چیست؟

همه ما در دوره‌های مختلف زندگی با وجود علاقه به محیط خانواده و والدین، حس نیاز به مستقل شدن و تغییر زندگی را تجربه کرده ایم. در واقع مستقل شدن از خانواده از نظر فردی و اجتماعی بسیار مفید است. برخی از مزایای استقلال از خانواده پسران و دختران عبارت است از:

۱- ایجاد حس مستقل شدن و اینکه ببینیم می‌توانیم بدون نیاز به خانواده زندگی کنیم باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

۲- مستقل شدن تمرین خوبی برای تقویت مهارت ریسک پذیری و خروج از ناحیه امن است.

۳- وقتی از پس زندگی تک نفره خود بر می‌آیید، کم کم برای زندگی متاهلی و زندگی مشترک نیز تجربه کسب کرده و آماده می‌شوید.

۴- با درک اینکه سکان زندگی همه جانبه در دست خودتان است و مجبور هستید از پس کسب درآمد، نظافت و پخت و پز بر بیایید، حس مسئولیت‌پذیری در شما بیشتر تقویت می‌شود.

مزایای مستقل شدن

بهترین سن مستقل شدن کدام است؟

با وجودی که در کشورهای مختلف قوانین خاصی برای سن استقلال از خانواده دارند، اما مستقل شدن در ایران قوانین مشخص و تعیین شده‌ای ندارد و افراد باید بر حسب فرهنگ و محیطی که در آن زندگی می‌کنند و همچنین نظر خانواده تصمیم به استقلال بگیرند. اما معمولا در جامعه ما مستقل شدن در ۱۶ سالگی چندان مرسوم نیست و دختران و پسران از حدود ۲۰ سالگی به بعد می‌توانند تصمیم به مستقل شدن در زندگی بگیرند و زندگی جداگانه‌ای برای خود تشکیل دهند.‌ ناگفته نماند که مستقل شدن پیش نیازهایی دارد که در ادامه به بررسی همه آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه از خانواده مستقل شویم؟ راه های مستقل شدن از خانواده

اگر شما هم تجربه مستقل شدن را داشته‌اید حتما می‌دانید که به محض شروع زندگی جدید، چه در شهر خود و چه در شهر دیگر، دچار مشکلات و چالش‌های بسیاری می‌شوید و ممکن است به دلیل بی‌تجربگی نتوانید این چالش‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

به همین دلیل با وجودی که کارشناسان علوم رفتاری و روانشناسان توصیه می‌کنند که جوانان در سن مناسب زندگی مستقلی را شروع کنند، اما به این نکته نیز تاکید می‌کنند که مستقل شدن فرد باید شرایط مشخصی داشته باشد. به همین دلیل است که هر فردی ممکن است در سنی متفاوت از دیگری به شرایط مناسب برای زندگی مستقل برسد و متخصصان در حوزه لایف کوچینگ از طرق مختلف سعی دارند به افراد کمک کنند تا شرایط مستقل شدن از خانواده را در زندگی خود ایجاد کنند.

اگر شما هم به زندگی جدای از والدین فکر می‌کنید ابتدا لازم است شرایط مسقل شدن خود را به خوبی بررسی کنید و پیش نیازهای آن را فراهم کنید.

۱-  استقلال عاطفی پیدا کنید

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد پس از ورود به یک زندگی مستقل و تنها پس از چند ماه یا حتی چند هفته به خانه پدری خود باز می‌گردند، وابستگی عاطفی است. این افراد هنوز به یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها وابسته بوده و با وجود مستقل شدن زمان زیادی را در خانه پدری خود می‌گذرانند و در ریزترین مسائل با آن‌ها مشورت کرده و گزارش می‌دهند. بهتر است پیش از این تصمیم استقلال عاطفی پیدا کرده تا بتوانید به زندگی مستقل خود ادامه دهید.

۲- از نظر مالی مستقل شوید

کسانی که تصمیم به مستقل شدن از خانواده گرفته‌اند باید بدانند در زندگی جدیدشان دیگر خبری از کمک‌های مالی پدر و مادرشان نیست. در واقع باید بدانید همه هزینه‌ها از خرید مواد غذایی گرفته تا هزینه‌های درمانی با خودتان است و لازم است کسب و کاری داشته باشید تا به راحتی زندگی خود را بگردانید، و بدون نیاز به دیگران برای خرید مایحتاج خود هزینه کنید.

شاید در ابتدا این مساله کمی برای شما به عنوان یک جوان سخت باشد، اما با کمی تمرین و پشتکار و همچنین با یادگیری نحوه خرج کردن و صرفه جویی می‌توانید مدیریت هزینه های زندگی را به دست بگیرید.

راه های مستقل شدن

۳- استقلال در عمل را نیز جدی بگیرید

با مستقل شدن و ورود به زندگی مستقل امکان آشنایی با افراد بیشتری برای شما پیش می‌آید. به غیر از اینکه باید انتخاب کنید که با چه کسی رفت و آمد می‌کنید، باید استقلال در عمل نیز داشته باشید. این به این معنی است که باید توانایی نه گفتن داشته باشید، بتوانید روی ایده و نظر خود بایستید و بر اساس چارچوبی که دارید زندگی کنید. این باعث می‌شود افراد نتوانند روی زندگی شما تسلط پیدا کرده و شما را از مسیری که دارید خارج کنند.

۴- مسئولیت پذیری و شناخت وظایف را تمرین کنید

در انتها باید بدانید مسئولیت پذیری یکی از مهمترین پیش نیازهای مستقل شدن است. در واقع زمانی که وارد یک زندگی مستقل می‌شوید باید مسئولیت زندگی خود را به‌طور کامل در دست بگیرید. مسئولیت پذیری جلوی کرختی و تنبلی شما را می‌گیرد، به شما قدرت می‌دهد که تلاشتان را بیش از پیش افزایش دهید و برای بهبود زندگی فردی و رسیدن به اهداف خود بیشتر تلاش کنید.

۵- از اتلاف وقت پرهیز کنید

وقتی تنها زندگی می‌کنید ممکن است زمان خود را بیشتر به بطالت بگذرانید. بنابراین بهتر است برنامه ریزی دقیق و درستی برای انجام کارهای خود پس از مستقل شدن داشته باشید و به رفت و آمدهای خود، دوستان اطراف و میزان گذران وقت با افراد مختلف دقت کنید. روابطی را پیش ببرید که باعث بهبود زندگی فردی و اجتماعی‌تان شوند.

۶- روی کار و اهداف خود تمرکز کنید

سعی کنید روی کارها، اهداف و وظایفی که دارید تمرکز کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید علاوه بر انجام فعالیت شغلی به کارهای روزانه مانند نظافت، شستشو، خرید و دیگر موارد روزانه برسید.

۷- به تغذیه و ورزش اهمیت دهید

به تغذیه و سلامت خود اهمیت بدهید و برای صرفه جویی در هزینه‌ها و تندرستی‌تان کمتر غذاهای آماده بخورید.

۸- به فکر توسعه فردی خود باشید

تنها بودن پس از مستقل شدن ممکن است اعتماد به نفستان را کاهش دهد. بنابراین لازم است کمی به خودشناسی و رشد فردی خود پرداخته و از روحتان در مقابل صدمات محافظت کنید. تنهایی همیشه لذت بخش نیست. به خصوص زمانی که نیاز به حرف زدن با کسی را دارید یا مریض شده‌اید. بنابراین بهتر است با این موضوع کنار بیایید، علت احساس تنهایی خود را بررسی کرده و با قوی کردن جنبه‌های فردی خود از تنهایی لذت ببرید.

۹- ساعات خواب خود را تنظیم کنید

اولین چیز مضری که در زندگی مستقل ممکن است برای همه پیش بیاید، تا دیر وقت بیدار ماندن و تا دیروقت خوابیدن است. اینکار باعث عقب افتادن کارهای شما پس از مستقل شدن می‌شود. امروزه متخصصین در زمینه کوچینگ کمک می‌کنند تا افراد بتوانند مشکل بیخوابی شبانه و صبح دیر بیدار شدن را حل کنند.

۱۰- از یک کوچ کمک بگیرید

راهکارها و روش‌های مستقل شدن از خانواده زیاد است و هر فردی باید بنابر شرایط زندگی، موقعیت خانوادگی، سن و شرایط عاطفی و روحی پیش نیازهایی را برای اینکار فراهم کند. اما نکته اینجاست که گاهی با وجود دانستن این راهکارها و پیاده کردن آن‌ها باز هم نتیجه مطلوب را نمی‌گیرید و گاهی با چالش‌هایی روبرو می‌شوید که قادر نیستید آن‌ها را پشت سر بگذارید.

بهترین راهنما در این مسیر کوچینگ است. یک کوچ می‌تواند به شما کمک کند که شرایط زندگی خود را با دقت بیشتری بررسی کنید، پیش نیازهای خود را بشناسید، بهترین تصمیم را در کنار خانواده و با همکاری آن‌ها بگیرید و روند مستقل شدن از خانواده را به بهترین شکل و با تنش کمتری پیش ببرید.

من فرشته سلیمانیان کوچ مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ هستم.

برای ثبت نام در یک جلسه کوچینگ رایگان، فرم زیر را پر کنید






    مستقل شدن در ۱۸ سالگی

    امروزه برخلاف گذشته مستقل شدن در ۱۷ سالگی و ۱۸ سالگی در ایران امری طبیعی است. بسیاری از افراد با ورود به دانشگاه شهر دیگر و زندگی مستقل دانشجویی به‌طور طبیعی در این سن استقلال را تجربه می‌کنند و برخی دیگر می‌خواهند در هر شرایطی جدای از خانواده خود زندگی کنند.

    اما اگر شما هم قصد اینکار را دارید باید بدانید در کنار استقلال لازم است روابط خانوادگی خود را حفظ کنید، بهترین مسیر را برای خود پیدا کرده، بی‌گدار به آب نزنید، و پیش از اقدام به استقلال بهترین و مناسب‌ترین شرایط و موقعیت را برای خود فراهم کنید. همچنین بهتر است با رعایت انضباط شخصی و مسئولیت پذیری خیال آن‌ها را از آماده بودنتان برای داشتن یک زندگی مستقل راحت کنید.

    اگر می‌خواهید در سنین پایین‌تر به استقلال برسید یا فرزندی دارید که علاقه به استقلال در نوجوانی دارد بهتر است با متخصصین در زمینه کوچینگ نوجوانان مشورت کنید.

    مستقل شدن پسر از خانواده

    درست است که پسرها بیشتر از دخترها به مستقل شدن در نوجوانی فکر می‌کنند، اما همه ما پسرانی را دیده‌ایم که با وجودی که سن بالایی دارند هنوز هم وابسته به والدین خود بوده و نتوانسته‌اند مستقل شوند. این در صورتی است که علاوه بر اینکه استقلال پیش از ازدواج برای پسران بسیار مهم است، مستقل شدن بر رشد فردی آن‌ها نیز بسیار تاثیر دارد. چراکه عدم استقلال می‌تواند مانع استقلال کامل مالی، استقلال عاطفی و استقلال عملکرد در آینده شود.

    مستقل شدن پسر از خانواده

    مستقل شدن دختر از خانواده

    دخترها از نظر عاطفی بیشتر وابسته به خانواده خود هستند؛ علاوه بر این در جامعه ما مستقل شدن دختران از خانواده به اندازه استقلال پسران پذیرفته شده نیست. بنابراین اگر دختر هستید ممکن است با چالش‌های بیشتری روبرو شوید. بنابراین بهتر است پیش از اقدام موضوع را دوستانه با خانواده خود مطرح کنید. حتی شاید بهتر باشد در ابتدا با حمایت خانواده، به آهستگی وابستگی‌های خود را کم کرده و مرحله به مرحله مستقل شوید.

    پاسخ به سوالات متداول

    آیا استقلال از خانواده خوب است؟

    اگر حس استقلال در درونتان ایجاد شده است به این معنی است که به آن نیاز دارید. علاوه بر این استقلال از خانواده باعث بالا رفتن حس اعتماد به نفس و آمادگی شما برای زندگی مشترک می‌شود. در این شرایط شما یاد می‌گیرید مسئولیت پذیر باشید، چطور برنامه‌ریزی مالی کنید که به مشکل بر نخورید و چگونه تصمیمات درستی بگیرید.

    با نوجوانی که می خواهد مستقل شود چطور رفتار کنیم؟

    نوجوانی سنی است که فرد علاقه شدیدی به استقلال پیدا می‌کند و والدین باید حمایت خود را در مورد این تصمیم آگاهانه و هوشمندانه نشان دهند. سعی کنید در مورد استقلال و خواسته او به طور واضح صحبت کنید، از نقاط ضعف و قوت و توانایی‌های او بگویید، او را از پیش نیازهای استقلال مطلع کرده و با یک مشاور صحبت کنید.

    فرشته سلیمانیان
    مربی کوچینگ
    بازبینی شده توسط فرشته سلیمانیان
    فرشته هستم و همیشه انسان‌ها برایم اهمیت دارند! آغاز سفرم به دنیای کوچینگ از دغدغه «شنیدن» آغاز شد. می‌خواستم برای مخاطبانم شنونده خوبی باشم. هنر من فهمیدن آدم‌ها بود و پیش‌تر تجربه‌ی‌ مشاوره مدیریت، تسهیلگری ارتباطات درون سازمانی، همچنین داستان‌نویسی و مادری را داشتم. دنیای آدم‌های زیادی را از بیرون و در مراحل مختلفی دیده بودم. شوق فهمیدن دیگران باعث شد که صرفا به تجربه اکتفا نکنم و به صورت علمی نیز دنیای آدم‌ها را کاوش کنم. مسیر مطالعه و توسعه دانش من از خودشناسی شروع شد و در ادامه به روانشناسی و کوچینگ رسید. امروز به عنوان کوچ مورد تایید ICF، با تجربه‌ی بیش از صد جلسه‌ی کوچینگ فردی با افراد مختلف و مدیران سازمان‌ها، همچنان عاشق فهمیدن دیگران هستم و همراهی‌شان می‌کنم تا به نسخه‌ی دوست‌داشتنی و جذاب‌تری از خودشان برسند.

    بیشتر بخوانید

    نظر شما

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    دانلود رایگان کتاب هدف‌گذاری تا موفقیت

    ایمیل خود را وارد کنید تا کتابچه راهنمای برای شما ارسال شود

      تلفن کارشناس: 09303333724

      برای ثبت نام در جلسه رایگان کوچینگ و مطرح کردن کلیه سوالات خود، همین حالا با شماره 09303333724 تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. در صورتیکه الان نمی‌توانید تماس بگیرید، فرم زیر را پر کنید. مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:





      آدرس ایمیل متخصص